Två stora ekologiska höstsatsningar igång

Två stora ekologiska höstsatsningar igång
Känn lugnet är en ekologisk satsning där hela dagligvarubranschen deltar. Foto: Pressbild
Eko-September och Känn lugnet är två rubriker som handlar om kampanjer för sunda varor och ekologiska livsmedel där branschen deltar på olika sätt.

Eko-September och Känn lugnet är två rubriker som handlar om kampanjer för sunda varor och ekologiska livsmedel där branschen deltar på olika sätt.

Nu drar Eko-September, kampanjen för ekologiska livsmedel, igång för tredje året i rad. Lidl Sverige deltar även i år, nu med extra fokus på ekologiskt frukt och grönt, meddelar man i en pressrelease.
Det är man inte ensam om när engagemanget i höstens kampanjer för ekologiskt enar hela dagligvarubranschen i Sverige.

Eko-September har skapats för att bidra till mer information och ökad kunskap om vinsterna med att välja ekologiskt: mer biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser och själva certifieringen – att ekologisk mat är extra kontrollerad, sammanfattar Lidl som deltagare, i en pressrelease.

– Vi är väldigt glada över att få vara en del av Eko-September även i år och hoppas på att fler får upp ögonen för vårt sortiment av ekologiska varor, speciellt inom frukt och grönt. Värt att nämna är att vi erbjuder samma utbud av ekologiska och miljömärkta varor av högsta kvalitet till bästa pris i samtliga av våra 202 butiker, hävdar Bella Goldman, varumärkes-, CSR- och kommunikationsdirektör hos Lidl Sverige.

I år är Lidl Sverige, i likhet med dagligvarubranschen i övrigt, även del av kampanjen Känn lugnet som vill lyfta mervärdena med just ekologiska frukter, grönsaker och mejeriprodukter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil