Coop tar nytt steg – sätter nya klimatmål

Coop tar nytt steg – sätter nya klimatmål
Foto: Per Kristiansen
Coop tar ett nytt steg i arbetet mot klimatutsläppen genom nya klimatmål. Förutom den egna verksamheten ställer man nu krav även på leverantörer.

Coop tar ett nytt steg i arbetet mot klimatutsläppen genom nya klimatmål. Förutom den egna verksamheten ställer man nu krav även på leverantörer.

Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer, meddelar man i en pressrelease.
Coops nya klimatmål är i linje med målet att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader och inom ramen för det internationella samarbetet SBT, Science based targets.

– För oss är det självklart att vi ska göra allt vi kan för att minska klimatutsläppen från hela livsmedelskedjan och uppfylla klimatavtalet från Paris. Därför sätter vi nu nya och tuffare klimatmål för Coops egen verksamhet, men även klimatmål som påverkar våra leverantörer och våra varor i butik, säger Charlotta Szczepanowski som är chef för hållbarhet och kvalitet hos Coop Sverige.

Coop har genomfört en analys av klimatutsläppen i verksamhetens hela värdekedja; från produktion av varor till transport till försäljning i butik och online. Den största klimatpåverkan kommer ur tillverkningen av livsmedel och övriga varor, avfall i butik och lager, förpackningar samt transporter.

– Produktionen av de livsmedel och andra varor som Coop säljer bidrar absolut mest till vår klimatpåverkan. Därför väljer vi nu att även sätta mål om att våra leverantörer ska ha klimatmål och att klimatavtrycket från vårt sortiment av mat ska minska, säger Charlotta Szczepanowski.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Skedvi bröd får exklusiv märkning

Skedvi bröd får nu en exklusiv märkning av EU. Efter fyra års arbete får man märkningen ”skyddad geografisk beteckning”, SGB.

Lanserar ny hållbar rostningsteknik

Sucafina, Beyers Koffie och CEE presenterar en ny hållbar rostningsteknik för kaffe. Den presenteras idag och ses som ett stort utvecklingssteg.

Det blir Ica som öppnar hos Sture

Ica Sturehallen. Det blir den butik som någon gång under hösten 2026 ger Sturekvarteret en ny dagligvarubutik och då öppna i Sturegallerian.

Lidl bjuder barn på VM-handbollen

VM i handboll för damer är igång i Göteborg och sponsorn Lidl bjuder nu över 100 barn på möjligheten att vara landslagsstjärnor för en dag.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil