Coop tar nytt steg – sätter nya klimatmål

Coop tar nytt steg – sätter nya klimatmål
Foto: Per Kristiansen
Coop tar ett nytt steg i arbetet mot klimatutsläppen genom nya klimatmål. Förutom den egna verksamheten ställer man nu krav även på leverantörer.

Coop tar ett nytt steg i arbetet mot klimatutsläppen genom nya klimatmål. Förutom den egna verksamheten ställer man nu krav även på leverantörer.

Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer, meddelar man i en pressrelease.
Coops nya klimatmål är i linje med målet att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader och inom ramen för det internationella samarbetet SBT, Science based targets.

– För oss är det självklart att vi ska göra allt vi kan för att minska klimatutsläppen från hela livsmedelskedjan och uppfylla klimatavtalet från Paris. Därför sätter vi nu nya och tuffare klimatmål för Coops egen verksamhet, men även klimatmål som påverkar våra leverantörer och våra varor i butik, säger Charlotta Szczepanowski som är chef för hållbarhet och kvalitet hos Coop Sverige.

Coop har genomfört en analys av klimatutsläppen i verksamhetens hela värdekedja; från produktion av varor till transport till försäljning i butik och online. Den största klimatpåverkan kommer ur tillverkningen av livsmedel och övriga varor, avfall i butik och lager, förpackningar samt transporter.

– Produktionen av de livsmedel och andra varor som Coop säljer bidrar absolut mest till vår klimatpåverkan. Därför väljer vi nu att även sätta mål om att våra leverantörer ska ha klimatmål och att klimatavtrycket från vårt sortiment av mat ska minska, säger Charlotta Szczepanowski.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Sales Support firar 30 år

30-årsjubileum. Och 15-årsjubileum. Det är mycket nu för
Sales Support som både firar och tittar framåt.

Arla testar foder för mindre utsläpp

Nu testar drygt 2 500 svenska Arla-kor fodertillskottet Bovaer. Det är ett experiment som syftar till att minska metanutsläppen med cirka 30 procent.

Coop genomför en ny prissänkning

Även Coop utnyttjar läget till att nu göra en längre kampanj med prissänkta varor, i Coops fall för perioden 5 juni till och med 2 juli.

Marabous ägare svartlistas av Ukraina

Ukraina svartlistar Mondelez, som bland annat äger varumärken som Marabou, O´boy och Daim eftersom koncernen bidrar till Rysslands krigskassa.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil