Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

”Arla levererar starka resultat”

I siffror ökade Arlas volymtillväxt av globala varumärken med hela 10,4 procent. | Foto av Carina Andreasson
”Arla levererar starka resultat, trots effekterna av den globala pandemin”, skriver företaget i sin redovisning av verksamheten första halvåret i år.

Covid-19-pandemin definierade första halvåret 2020 och visade på behovet av tillförlitlig produktion och distribution av livsmedel.
– Arla agerade snabbt för att skydda personal och verksamhet runt om i världen. I och med att företaget är väl positionerat både geografiskt och i kategorier kunde Arla framgångsrikt hålla verksamheten igång, trots globala utmaningar kring både logistik och tillverkning, skriver företaget i sin halvårsredovisning för första delen av 2020.

I siffror ökade Arlas volymtillväxt av globala varumärken med hela 10,4 procent.
Arlakoncernens totala omsättning ökade med 2,8 procent till 5,4 miljarder euro jämfört med 5,2 miljarder euro under första halvåret 2019, främst på grund av högre varumärkesvolymer inom detaljhandeln på samtliga marknader.

Arla ökade lönsamheten och nådde en nettoresultatandel på 3 procent av omsättningen, en ökning från 2,3 procent under första halvåret 2019.
Arlaintjäningen – som mäter det värde som Arla skapar per kilo ägarlevererad mjölk – låg på 37,0 eurocent jämfört med 36,1 eurocent första halvåret 2019.

– Det har verkligen varit onormala tider och jag är mycket stolt över våra medarbetare och våra resultat. Covid-19-pandemin är en av de allvarligaste krissituationer jag har upplevt som Arlas koncernchef, och vi – liksom många andra livsmedelsföretag – såg en mycket snabb förändring i konsumenternas matvanor när världens länder stängdes ned, konstaterar koncernchefen Peder Tuborgh.

– Vi kanaliserade snabbt mjölk från vår Foodservice-verksamhet till detaljhandeln och lyckades upprätthålla ett stadigt flöde av efterfrågade produkter medan vår Foodservice-verksamhet hittade kreativa lösningar för att stödja sina kunder. Det visar hur robust och flexibelt vårt kooperativ är, menar Tuborgh.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.