Värmland bäst när det gäller hållbarhet

Värmland bäst när det gäller hållbarhet
Så ser det ut när Krav redovisar sin hållbarhetsrankning. Illustration: Krav
När Krav nu redovisar sin hållbarhetsrankning av våra 21 län hamnar Värmland på topp när det gäller djurhållning och jordbruksmark som fyller kraven.

När Krav nu redovisar sin hållbarhetsrankning av våra 21 län hamnar Värmland på topp när det gäller djurhållning och jordbruksmark som fyller kraven.

30 procent av djuren och 27 procent av jordbruksmarken i Värmland uppfyller Kravs kriterier för god djuromsorg och ett hållbart jordbruk. Det ger sammantaget Värmland en första plats bland Sveriges 21 län i organisationens hållbarhetsrankning för djurhållning och jordbruksmark, skriver Krav i en pressrelease.

– Värmland ligger högt både när det gäller Krav-certifierad djurhållning och åker- och betesmarker. På en av oss godkänd gård ställs mycket höga krav på god djuromsorg, samtidigt som klimatpåverkan är mindre och den biologiska mångfalden är större, säger Jonas Carlberg, affärsområdeschef för lantbruk hos organisationen.

I hela landet är 17 procent av djuren Krav-certifierade och 16 procent åker- och betesmarken brukas med dess godkända metoder.
Skillnaden mellan länen är stor, där de bästa länen har andelar kring 25–30 procent medan några halkar efter med andelar under 10 procent.

– Krav-bönder tar ett särskilt stort ansvar för djurens välbefinnande och för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion. Genom certifieringen kan bönder och konsumenter tillsammans tackla globala hållbarhetsutmaningar, såsom klimatkrisen, minskad artrikedom och spridning av bekämpningsmedel i naturen, säger Jonas Carlberg.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil