Fem sätt att hålla bedragarna i schack

Fem sätt att hålla bedragarna i schack
Foto: f5
Detaljhandeln går på högvarv och bedragare vet att julsäsongen är den viktigaste för handeln och nyttjar det för att lura konsumenter och handel.

Detaljhandeln går på högvarv och bedragare vet att julsäsongen är den viktigaste för handeln och nyttjar det för att lura konsumenter och handel.

Bedragare vet att julsäsongen är den viktigaste perioden om året för detaljhandeln och utnyttjar detta genom att lura konsumenter och återförsäljare på pengar, skriver IT-säkerhetsföretaget F5.
Man föreslår fem vägar att minska risken att bli utsatt för bedragare i julhandeln.

1. Fokusera på risker:  att motverka IT-säkerhetsrisker och bedrägerier handlar framför allt om riskminimering, och det är viktigt att komma att ihåg att fokusera på de största riskerna.

2. Fokusera på användarvänlighet och minskad friktion: ibland fokuserar företag så pass mycket på att minimera bedrägeriförluster att de missar en annan viktig riskfaktor: förlorade intäkter.
Ungefär 10 procent av alla onlineköp går förlorade inom alla branscher på grund av för hög friktion vid köptillfället. Att fokusera på att minska friktionen genom hela köpresan är minst lika viktigt som att minska bedrägeriförluster.

3. Förbättra kundupplevelsen: säkerhetsåtgärder som att blocka IP-adresser, konstant kräva återautentisering trots att användaren och mobilen eller datorn redan är känd eller att neka tillgång om det finns skadlig kod på kundens mobil eller dator, det har inte någon större effekt för att minska risken.
Därför behövs nya lösningar som kan både säkerställa en säker köpupplevelse utan att kompromissa med kundupplevelsen. Idén om att minska bedrägerier måste ske på bekostnad av kundupplevelse är föråldrad.

4. Fokusera på beteenden:  Eftersom kunder rör sig mellan olika applikationer behöver vi vara medvetna om deras beteenden. Data om kundens beteende är lika viktigt som data om övrig säkerhetsdata för att kunna genomföra riskanalyser och beslut.

5. Fokusera på transaktioner: oavsett vad en bedragare gör under ett webbesök så kommer företaget inte att förlora några större summor förrän bedragaren har genomfört en eller flera transaktioner. Som säkerhetsexperter behöver vi absolut ta hänsyn till data om vilken miljö, enhet och kundbeteende vi ser under ett visst besök eftersom desto tidigare vi kan upptäcka en bedragare desto bättre.
Vi bör också lägga extra fokus på transaktionstillfället eftersom det är vid det tillfället som bedragaren riktar sina attacker. Dessa tillfällen är de absolut viktigaste att fokusera på för att minska risker och bedrägerier. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil