Full fart för alkoholfri öl

Full fart för alkoholfri öl
Foto: Carlsberg

Från en liten nischprodukt till att nu ta för sig alltmer. Alkoholfri öl gör en ny rusning – 351 procent upp i näthandeln i år.

Försäljningen på Systembolaget har inte ökat under coronaperioden och inte heller tycks vi ta till särskilt stark öl för att dränka eventuella sorger under pandemin.

Istället har försäljningen av alkoholfri öl ökat under perioden mars-september i år, enligt Nielsen.

I näthandeln har försäljningen av alkoholfri öl gått upp med 351 procent – om än från låga nivåer – under den sjumånaders-perioden i jämförelse med 2019.

Carlsberg är idag marknadsledande med flera olika varumärken.

Volymmässigt störst är Carlsberg alcoholic free som idag har en marknadsandel på 28 procent.

Försäljningen av alkoholfri öl ökar mer på nätet än i den fysiska handeln.

Vad det beror på har man ingen förklaring till men däremot utlovar producenterna ännu fler alternativ, smaker och nyheter inom alkoholfritt.

Fakta/Tio mest populära alkoholfria ölmärkena i Sverige

  1. Carlsberg
  2. Mariestads
  3. Falcon
  4. Staropramen
  5. Norrlands guld
  6. Brutal brewing
  7. Heineken
  8. Brooklyn
  9. Gotlands bryggeri
  10. Eriksberg

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Löneavtal klart hos Coop till 2023

Löneavtal klart hos Coop till 2023

Det blir löneökningar på totalt 1 354 kr för avtalsperioden och mest till de som tjänar minst när nu Handels förhandlat färdigt för Coops anställda.

Scan och Foodora i julsamarbete

Scan och Foodora i julsamarbete

Foodora och Scan inleder ett samarbete i Stockholm vid jul där man erbjuder stockholmarna en matkasse med leverans under samma dag och inom en timme.

Mycorena vinner Utstickarpriset

Mycorena vinner Utstickarpriset

När Polarbröd för nionde året delar ut Utstickarpriset går det till startupen Mycorena för en metod att tillverka svampprotein av livsmedelsrester.

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Franska kedjan Monoprix söker sig utomlands och vill bland annat etablera sig i Sverige och sälja bland annat hälsosamma och hållbara livsmedel.

Var tredje planerar färre julklappar

Var tredje planerar färre julklappar

32 procent av dem som svarat i en ny undersökning tänker köpa färre julklappar än tidigare – och fler kvinnor kan tänka sig ge bort begagnat.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.