Postnord agerar mot e-bedrägerier

Postnord har tidigt utvecklat rutiner för ID-kontroll. | Foto från MostPhotos
När e-handeln ökar sker samma sak med bedrägeriförsöken. Nu agerar Postnord vars utvecklade rutiner satt stopp för flera bedrägeriförsök under 2020.

I takt med den ökande e-handeln så ökar också bedrägeriförsöken över nätet. 
Det blir allt vanligare med ligor som förvanskar inloggningsuppgifter och lurar e-handlare på gods och konsumenter på pengar. 

Postnord har tidigt utvecklat rutiner för ID-kontroll som till exempel Mobilt bank-ID vid uthämtning av paket vilket satte stopp för två bedrägeriförsök i Malmö tidigare i år.  
– Det är viktigt att e-handlaren säkerställer och verifierar att köpet är legitimt och utförs av en verklig person, säger Postnords säkerhetschef Alexis Larsson.  

Postnords säkerhetsavdelning arbetar med säkerhetsrutiner runt transporter, gods och personal men har också fokus på att utveckla preventiva rutiner för att skydda såväl e-handlande konsumenter som e-handelsföretag. 
Tidigare har Postnords säkerhetsavdelning uppmärksammat stöldligor som systematiskt är ute efter värdefullt gods i företagets flöden. 
Genom ett bra samarbete med polis och egen spaning har flera av dessa kunnat stoppas men i takt med den ökande e-handeln så ökar även bedrägeriförsöken över nätet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil