Med lång erfarenhet från dryckesindustrin och en bakgrund inom både affärsutveckling och samhällsfrågor har Agnese Filippi tillträtt som ny landschef i Sverige. Hon efterträder Christoph Friedrich och delar ansvaret för varumärkesarbetet med Sofie Eliasson Morsink. Hennes fokus ligger på hållbar tillväxt, lokalt engagemang och att stärka nästa generations ledarskap.
Agnese Filippi har över 20 års erfarenhet från näringslivet, varav mer än ett decennium inom koncernens globala system. Hon har tidigare lett verksamheten på Irland och har en bakgrund inom affärsutveckling, marknadsstrategi och branschorganisationer.
Ledarerfarenhet från flera marknader
Filippi började sin karriär på Ferrero innan hon gick vidare till Hellenic Bottling Company i Italien som Trade Marketing Manager. Sedan dess har hon haft flera ledande roller inom koncernen, bland annat som Franchise Manager för kategorin Still & Water.
På Irland var hon senast ansvarig för den nationella verksamheten och engagerad i branschens hållbarhetsinitiativ. Som ordförande för The Irish Beverage Council spelade hon en nyckelroll i etableringen av det nationella pantsystemet.
Framtidsfokus och samhällsengagemang
– Målet är alltid tillväxt, men för mig är det viktigt att tillväxten är hållbar och lokalt förankrad – för både affären, planeten och människan. Ett område som också ligger mig varmt om hjärtat är att inspirera fler unga att våga ta sig an ledarskap och förändring – ett mål som jag har burit med mig under hela min karriär, säger Agnese Filippi.
I sin nya roll vill hon bygga vidare på det arbete som redan gjorts i Sverige och fördjupa relationerna till lokala målgrupper. Hon ser stora möjligheter att kombinera affärsutveckling med samhällsnytta och att öka relevansen hos konsumenter över hela landet.
Starkt fäste i Sverige
Varumärket har funnits i Sverige sedan 1953 och har haft sin bas i Jordbro, söder om Stockholm, sedan 1997. Genom åren har produktportföljen breddats och företagets hållbarhetsarbete intensifierats. Med Agnese Filippi vid rodret väntar nu nästa fas i arbetet med att möta nya förväntningar från såväl konsumenter som samhälle.