”Stark start på hösten”

En bra start på hösten, vill Svensk dagligvaruhandel signalera med denna bild. | Foto: Pressbild
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Det är den färska upplagan av Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex som presenterar siffrorna och där man förutom en total ökning på 6,3 procent september kan återfinna en ökad försäljning inom fysisk dagligvaruhandel med 4,2 procent samma period.

– Under september återgick vi till en coronaanpassad vardag efter sommaren. Tillväxten i dagligvaruhandeln är fortsatt stark i och med att restaurangbesök förblir hemmamiddag och utelunch förblir hemmalunch även fortsättningsvis, sammanfattar Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

E-handelsaktiviteten i september var fortsatt mycket hög. E-handelsförsäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 75,5 procent.
Hemleverans ökade med 43,3 procent och upphämtning i butik med 141,9 procent.

– Den mycket kraftiga utvecklingen i e-handelsförsäljningen fortsatte i september och framförallt upphämtning i butik har blivit en lösning för många som inte vill gå in i butiker just nu, säger Karin Brynell

Den totala försäljningsutvecklingen för tredje kvartalet 2020 blev 5,8 procent – för fysisk butik 3,6 procent och för e-handeln 100,9 procent.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil