”Stark start på hösten”

En bra start på hösten, vill Svensk dagligvaruhandel signalera med denna bild. | Foto: Pressbild

Det är den färska upplagan av Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex som presenterar siffrorna och där man förutom en total ökning på 6,3 procent september kan återfinna en ökad försäljning inom fysisk dagligvaruhandel med 4,2 procent samma period.

– Under september återgick vi till en coronaanpassad vardag efter sommaren. Tillväxten i dagligvaruhandeln är fortsatt stark i och med att restaurangbesök förblir hemmamiddag och utelunch förblir hemmalunch även fortsättningsvis, sammanfattar Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

E-handelsaktiviteten i september var fortsatt mycket hög. E-handelsförsäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 75,5 procent.
Hemleverans ökade med 43,3 procent och upphämtning i butik med 141,9 procent.

– Den mycket kraftiga utvecklingen i e-handelsförsäljningen fortsatte i september och framförallt upphämtning i butik har blivit en lösning för många som inte vill gå in i butiker just nu, säger Karin Brynell

Den totala försäljningsutvecklingen för tredje kvartalet 2020 blev 5,8 procent – för fysisk butik 3,6 procent och för e-handeln 100,9 procent.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Löneavtal klart hos Coop till 2023

Löneavtal klart hos Coop till 2023

Det blir löneökningar på totalt 1 354 kr för avtalsperioden och mest till de som tjänar minst när nu Handels förhandlat färdigt för Coops anställda.

Scan och Foodora i julsamarbete

Scan och Foodora i julsamarbete

Foodora och Scan inleder ett samarbete i Stockholm vid jul där man erbjuder stockholmarna en matkasse med leverans under samma dag och inom en timme.

Mycorena vinner Utstickarpriset

Mycorena vinner Utstickarpriset

När Polarbröd för nionde året delar ut Utstickarpriset går det till startupen Mycorena för en metod att tillverka svampprotein av livsmedelsrester.

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Franska kedjan Monoprix söker sig utomlands och vill bland annat etablera sig i Sverige och sälja bland annat hälsosamma och hållbara livsmedel.

Var tredje planerar färre julklappar

Var tredje planerar färre julklappar

32 procent av dem som svarat i en ny undersökning tänker köpa färre julklappar än tidigare – och fler kvinnor kan tänka sig ge bort begagnat.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.