”Tvära kast mellan hopp och förtvivlan”

”Tvära kast mellan hopp och förtvivlan”
Ola Nevander. Foto: HUI Research
Återhämtning efter sommaren, nya hårda restriktioner framemot vintern – och andra coronavågen slår mot hushållens konsumtion, påpekar HUI.

Återhämtning efter sommaren, nya hårda restriktioner framemot vintern – och andra coronavågen slår mot hushållens konsumtion, påpekar HUI.

Den snabba återhämtning som sågs under sommarmånaderna avtog under senhösten, och den andra coronavågen gör att året avslutas i moll, konstaterar Handelns utredningsinstitut HUI som med några veckor kvar av året tror att snabb smittspridning och hårdare restriktioner slår direkt mot hushållens konsumtion som förväntas falla med drygt 5 procent under 2020.

Institutets prognos vad gäller BNP justeras ändå bara marginellt och förklaringen där är att investeringar och export utvecklats lite bättre än väntat.
– Kasten mellan hopp och förtvivlan är tvära i år. Å ena sidan har konsumtionen fallit brant igen i och med den andra coronavågens framfart, å andra sidan har hoppet inför kommande år stärkts till följd av positiva vaccinnyheter, sammanfattar HUI-analytikern Ola Nevander.

Många detaljhandlare hade satt sitt hopp till julhandeln, men den avrådan som gäller från att vistas i butiksmiljöer och köpcentrum har lett till kraftigt minskade kundflöden.
Dagligvaruhandeln och hemrelaterade köp såsom hemelektronik stretar dock emot medan kläd- och skohandeln, med många butiker i centrala lägen, har haft det tufft ända sedan pandemin slog till i mars.

– Klyvningen av detaljhandelslandskapet är alltjämt mycket stor och kommer nog att finnas med långt in på det nya året. Framförallt har mycket av konsumtionen flyttats till onlinekanalen, så det digitala erbjudandet har blivit än viktigare, avslutar Ola Nevander.

För 2021 tror nu HUI på en BNP-tillväxt på 1,8 procent, att hushållens konsumtion ökar med 3,0 procent av att handeln kan räkna med en tillväxt på 2,5 procent under 2021 och 2,0 procent 2022.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil