”Tvära kast mellan hopp och förtvivlan”

”Tvära kast mellan hopp och förtvivlan”
Ola Nevander. Foto: HUI Research
Återhämtning efter sommaren, nya hårda restriktioner framemot vintern – och andra coronavågen slår mot hushållens konsumtion, påpekar HUI.

Återhämtning efter sommaren, nya hårda restriktioner framemot vintern – och andra coronavågen slår mot hushållens konsumtion, påpekar HUI.

Den snabba återhämtning som sågs under sommarmånaderna avtog under senhösten, och den andra coronavågen gör att året avslutas i moll, konstaterar Handelns utredningsinstitut HUI som med några veckor kvar av året tror att snabb smittspridning och hårdare restriktioner slår direkt mot hushållens konsumtion som förväntas falla med drygt 5 procent under 2020.

Institutets prognos vad gäller BNP justeras ändå bara marginellt och förklaringen där är att investeringar och export utvecklats lite bättre än väntat.
– Kasten mellan hopp och förtvivlan är tvära i år. Å ena sidan har konsumtionen fallit brant igen i och med den andra coronavågens framfart, å andra sidan har hoppet inför kommande år stärkts till följd av positiva vaccinnyheter, sammanfattar HUI-analytikern Ola Nevander.

Många detaljhandlare hade satt sitt hopp till julhandeln, men den avrådan som gäller från att vistas i butiksmiljöer och köpcentrum har lett till kraftigt minskade kundflöden.
Dagligvaruhandeln och hemrelaterade köp såsom hemelektronik stretar dock emot medan kläd- och skohandeln, med många butiker i centrala lägen, har haft det tufft ända sedan pandemin slog till i mars.

– Klyvningen av detaljhandelslandskapet är alltjämt mycket stor och kommer nog att finnas med långt in på det nya året. Framförallt har mycket av konsumtionen flyttats till onlinekanalen, så det digitala erbjudandet har blivit än viktigare, avslutar Ola Nevander.

För 2021 tror nu HUI på en BNP-tillväxt på 1,8 procent, att hushållens konsumtion ökar med 3,0 procent av att handeln kan räkna med en tillväxt på 2,5 procent under 2021 och 2,0 procent 2022.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kronprinsparet på besök hos Fazer

Livsmedelsinnovationer och hållbarhet stod i centrum när kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte Fazer i Vanda förra veckan.

Circle K tar nytt steg kring hållbarhet

För att minska antalet engångsartiklar gör Circle K ett nytt test ihop med Panter och Tingstad. Det handlar om ett cirkulärt system för takeaway-mat.

En bonde har polisanmält sina kor

En indisk bonde har polisanmält sina kor efter att de inte producerat mjölk på fyra dagar, trots att de har fått den mat de ska ha.

”Fortsatt tufft för svensk ekonomi”

Svensk ekonomi visar hög aktivitet men står inför fortsatta problem och det är en lång väg till att återställa hushållens köpkraft, skriver Handelsbanken.

Coop öppnar ny butik i Västerås

28 september är det dags för Coop att inviga sin nybyggda butik i centrala Västerås, där man ska profilera sig med en extrasatsning på färskvaror.

Östenssons nya butik är invigd

Nu är invigningen av Hemköp Östenssons Folkungavallen genomförd och därmed har Linköping fått en ny modern livsmedelsbutik.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil