Försäljning av påskmust inför helgen

Foto Pressbild
Med påskhelgen i antågande har svenskarnas köp av påskmust nått nya höjder, enligt färska siffror från Carlsberg Sverige. Påskmusten är en påsktradition som många svenskar inte vill vara utan, och förra året passerade försäljningen av Apotekarnes Påskmust för första gången nio miljoner liter.

En intressant trend är den ökande populariteten för sockerfri påskmust. Carlsberg Sverige förutspår ett nytt försäljningsrekord för Apotekarnes sockerfria variant under 2024, med beräknade över 3,5 miljoner liter sålda. Även om sockerfri påskmust tar en allt större del av marknaden, står den vanliga påskmusten fortfarande för den största volymen.

  • Fanny Nihlvin, varumärkesansvarig på Apotekarnes, poängterar att försäljningen av den sockerfria varianten har mer än tredubblats sedan 2018, men att den vanliga påskmusten fortfarande dominerar med över 5,5 miljoner liter i år.

Det finns tydliga regionala skillnader i konsumtionen av påskmust. Norr- och västerbottningarna leder i konsumtion med 1,28 liter per person, medan stockholmarna dricker minst med i genomsnitt 0,68 liter per person. Överlag ligger svenskarnas genomsnittskonsumtion på 0,86 liter Apotekarnes Påskmust per person.

  • De nordligaste delarna av landet visar sig vara de största konsumenterna av påskmust, medan stockholmarna ligger lägst i konsumtionen, säger Fanny Nihlvin.

Carlsberg Sverige förväntar sig en fortsatt hög försäljning av påskmust under årets påskhelg, och traditionen att njuta av en kall påskmust verkar vara starkare än någonsin.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil