Tre miljoner kr ska utveckla växtbaserat

Tre miljoner kr ska utveckla växtbaserat
Här ska framtidens växtbaserade vardagsmat utvecklas på Gotland. Foto: Pressbild
Tre miljoner kr för utveckling av framtidens växtbaserade vardagsmat på Gotland. Så mycket satsar Vinnova på ett projekt som ska starta januari 2022.

Tre miljoner kr för utveckling av framtidens växtbaserade vardagsmat på Gotland. Så mycket satsar Vinnova på ett projekt som ska starta januari 2022.

Vinnova har beslutat att stödja ett samarbete mellan Svenskt butikskött, Gotlands slagteri, Nordisk råvara och utvecklingscentret Gotland grönt centrum med tre miljoner för att utveckla framtidens växtbaserade vardagsmat.
Parterna skapar ett samarbete för att utveckla kunskap och metoder att producera livsmedel med högt näringsinnehåll och lågt klimatavtryck av svensk ekologisk växtråvara, skriver parterna i en pressrelease.

– I det här samarbetet vill vi skapa hälsosamma produkter för en växande marknad. Utvecklingen ska bygga på den rena råvaran och grödornas naturliga egenskaper, texturer och smaker. Och självklart vara nyttigt och bra för oss, säger Thomas Östlund som är vd för Svenskt butikskött.

Tomas Erlandsson, vd för Nordisk råvara, menar att en viktig del av hållbart resursutnyttjande är processer som tar till vara hela råvaran:
– Genom att produkterna utvecklas från hela råvaran och att man inte bara använder fraktioner, slipper man leta alternativa tillämpningar för biprodukter. Dessutom får vi nytta av hela råvarans sammansatta näringsinnehåll.

– I detta projekt kommer vi att optimera val av råvara och processteknik utifrån ett kombinerat klimat- och näringsperspektiv. Genom att både beräkna produkternas klimatpåverkan med hjälp av livscykelanalys och använda oss av validerade nutritionsindex kan vi ställa klimatavtrycket i relation till produktens näringsinnehåll, berättar Danira Behaderovic som är agronom knuten till forskningsinstitutet Rise.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil