Fortsatt pandemigrepp för utsatt modehandel

Fortsatt pandemigrepp för utsatt modehandel
Svensk Handels näringspolitiske chef Mats Hedenström. Foto: Svensk Handel
Pandemin håller fortsatt modehandeln i ett järngrepp, konstaterar Svensk handel i sitt senaste stilindex – trots siffror som kan verka se bra ut.

Pandemin håller fortsatt modehandeln i ett järngrepp, konstaterar Svensk handel i sitt senaste stilindex – trots siffror som kan verka se bra ut.

Stilindex från Svensk handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel ökade med 15,7 procent i april jämfört med samma månad föregående år.
Skoförsäljningen ökade med 7,9 procent under månaden som gick.

Samtidigt är det här siffror som ”luras”.
Jämför man istället årets aprilsiffror med april 2019 backar klädhandeln med 24,9 procent och skohandeln med hisnande 46,8 procent.

Det här konstaterar också Svensk handels näringspolitiske chef Mats Hedenström i sin kommentar till stilindex.
– Man får inte bli alltför förblindad av de positiva siffrorna. April 2020 var den enskilt svagaste försäljningsmånaden hittills under pandemin, påpekar Hedenström.
– Att klädförsäljningen i april 2021 inte är starkare och att skoförsäljningen endast är marginellt bättre än 2020 säger en hel del om den fortsatt djupa kris modehandeln befinner sig i, tillägger Mats Hedenström.

– Modehandeln drabbas hårdare än annan handel av att människor inte kan mötas. Effekterna av hemarbete och uteblivna sociala aktiviteter slår stenhårt mot en bransch som redan innan pandemin var hårt pressad av bland annat en stark internationell konkurrens, påpekar Mats Hedenström som nu hoppas att vaccinationstakten ska möjliggöra beskedet kring hur återöppnandet av vårt samhälle ska ske.

– I många länder runt om i Europa ser vi att man påbörjat denna process. Vi stödjer fullt ut kampen mot smittspridningen men efterlyser samtidigt en analys av vilka effekter det får att hålla samhället på sparlåga, sammanfattar Hedenström.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil