Fortsatt pandemigrepp för utsatt modehandel

Fortsatt pandemigrepp för utsatt modehandel
Svensk Handels näringspolitiske chef Mats Hedenström. Foto: Svensk Handel
Pandemin håller fortsatt modehandeln i ett järngrepp, konstaterar Svensk handel i sitt senaste stilindex – trots siffror som kan verka se bra ut.

Pandemin håller fortsatt modehandeln i ett järngrepp, konstaterar Svensk handel i sitt senaste stilindex – trots siffror som kan verka se bra ut.

Stilindex från Svensk handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel ökade med 15,7 procent i april jämfört med samma månad föregående år.
Skoförsäljningen ökade med 7,9 procent under månaden som gick.

Samtidigt är det här siffror som ”luras”.
Jämför man istället årets aprilsiffror med april 2019 backar klädhandeln med 24,9 procent och skohandeln med hisnande 46,8 procent.

Det här konstaterar också Svensk handels näringspolitiske chef Mats Hedenström i sin kommentar till stilindex.
– Man får inte bli alltför förblindad av de positiva siffrorna. April 2020 var den enskilt svagaste försäljningsmånaden hittills under pandemin, påpekar Hedenström.
– Att klädförsäljningen i april 2021 inte är starkare och att skoförsäljningen endast är marginellt bättre än 2020 säger en hel del om den fortsatt djupa kris modehandeln befinner sig i, tillägger Mats Hedenström.

– Modehandeln drabbas hårdare än annan handel av att människor inte kan mötas. Effekterna av hemarbete och uteblivna sociala aktiviteter slår stenhårt mot en bransch som redan innan pandemin var hårt pressad av bland annat en stark internationell konkurrens, påpekar Mats Hedenström som nu hoppas att vaccinationstakten ska möjliggöra beskedet kring hur återöppnandet av vårt samhälle ska ske.

– I många länder runt om i Europa ser vi att man påbörjat denna process. Vi stödjer fullt ut kampen mot smittspridningen men efterlyser samtidigt en analys av vilka effekter det får att hålla samhället på sparlåga, sammanfattar Hedenström.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Pengar att spara på mindre svinn

I ekonomiskt svårare tider är minskat matsvinn inte bara positiv för miljön utan även för den egna plånboken, påpekar Danone och Too good to go.

Lämnar råd inför stora matsvinnsdagen

Tyska Hellofresh ansluter sig till dem som uppmärksammar internationella matsvinnsdagen denna torsdag och lämnar sina råd för minskat matsvinn.

Stor majoritet vill ha skolmjölken kvar

Franskägda Skånemejerier har gjort en undersökning bland skånska föräldrar, vilken visar att en stor majoritet av dem vill ha skolmjölken kvar.

Genererar pengar även till Skåne

Köpenhamns flygplats genererar 14,4 miljarder kr i samhällsekonomisk vinst för Region Skåne och skapar jobb och ekonomisk tillväxt, enligt ny rapport.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil