Foodmark minskar plasten i såsbägarna

Foodmark minskar plasten i såsbägarna
Foodmark reducerar plasten i sin nya såsbägare och sparar in mer än elva ton plast. Foto: Pressbild Foodmark

Foodmark minskar plasten i nya såsbägaren. Det sparar in över elva ton plast per år för företaget. I december ska hela förpackningsbytet vara klart.

Ett steg framåt i arbetet för mer hållbara förpackningar, är budskapet från Foodmark när man nu byter förpackningar på sitt såsmärke Lohmanders.

Det handlar om en bägare med reducerad mängd plast.

Under sommaren började Foodmark byta till Lohmanders nya såsbägare och hittills har fyra av åtta såsen fått den nya förpackningen.

Hela skiftet ska vara gjort under december när det gamla lagret beräknas ta slut.

Den nya förpackningen har en reducerad plastmängd och i snitt är det 15 procent mindre plast i den nya utan att hållbarhet och kvalitet hos produkten påverkas.

– Lohmanders såsbägare har behållit sin volym på 230 ml samt 500 ml, 230 ml-bägarna har däremot blivit något smalare och högre medan den större bägaren har behållit sina dimensioner. Den största plastreduceringen har vi gjort i kragen, där locket fästs, berättar Karin Karlsson, förpackningsutvecklare hos Foodmark, och Martina Byström, varumärkeschef för Lohmanders.

– Denna materialreducering bidrar till att vi minskar vår plastförbrukning med över 11 ton plast per år. Vi är otroligt glada och stolta över att denna åtgärd har genomförts och detta är helt i linje med Foodmarks strategi för hållbar utveckling, påpekar de.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Löneavtal klart hos Coop till 2023

Löneavtal klart hos Coop till 2023

Det blir löneökningar på totalt 1 354 kr för avtalsperioden och mest till de som tjänar minst när nu Handels förhandlat färdigt för Coops anställda.

Scan och Foodora i julsamarbete

Scan och Foodora i julsamarbete

Foodora och Scan inleder ett samarbete i Stockholm vid jul där man erbjuder stockholmarna en matkasse med leverans under samma dag och inom en timme.

Mycorena vinner Utstickarpriset

Mycorena vinner Utstickarpriset

När Polarbröd för nionde året delar ut Utstickarpriset går det till startupen Mycorena för en metod att tillverka svampprotein av livsmedelsrester.

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Franska kedjan Monoprix söker sig utomlands och vill bland annat etablera sig i Sverige och sälja bland annat hälsosamma och hållbara livsmedel.

Var tredje planerar färre julklappar

Var tredje planerar färre julklappar

32 procent av dem som svarat i en ny undersökning tänker köpa färre julklappar än tidigare – och fler kvinnor kan tänka sig ge bort begagnat.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.