Framgångar i Finland för Picadeli

Foto Pressbild
Picadeli, som länge varit känt för sina salladsbarer, har snabbt nått stora framgångar på den finska marknaden med sitt food-to-go-sortiment. Sedan lanseringen i maj 2023 har deras produkter som wraps, färdigsallader och smörgåsar blivit mycket populära bland finska konsumenter.

Försäljningen har skjutit i höjden från några hundra per vecka till nästan 25 000 wraps, 10 000 smörgåsar och 3 000 färdigsallader per vecka. Picadeli är nu marknadsledare inom wrap-kategorin och deras sortiment finns i över 1500 butiker runt om i Finland. Picadeli introducerade sina salladsbarer i Finland redan 2013, och dessa blev snabbt ett populärt lunchalternativ för hälsomedvetna konsumenter som söker prisvärda måltider. Efter framgångarna med salladsbaren breddade Picadeli sitt sortiment till att omfatta wraps, färdigsallader och smörgåsar. Sedan lanseringen av det nya food-to-go-sortimentet 2023 har Picadeli tagit marknaden med storm.
— Det har gått väldigt snabbt och intresset har varit enormt. Särskilt wraps, vi säljer nästan 25 000 i veckan. Den varma försommaren hade en enorm effekt, alla ville äta lunch utomhus och vår försäljning sköt i höjden, säger Nina Westerberg, vd för Picadeli Finland.

Hållbarhet och innovation
Picadeli har också gjort en medveten satsning på hållbarhet genom att plocka bort rött kött från alla sina produkter, istället fokuserar de på gröna och hälsosamma alternativ. En vegetarisk favorit bland finska konsumenter är The Italian Triangle – en trekantsmacka fylld med pesto, soltorkade tomater och mozzarella. Deras teknik har dessutom visat sig vara en stor fördel för butikerna, eftersom den minskar arbetsbördan för personalen. Traditionella salladsbarer kan kräva 50-60 timmars arbete per vecka, medan Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem minskar denna tid till cirka 15 timmar. Deras AI-baserade system möjliggör analys av konsumtionsmönster, vilket minskar matsvinnet och anpassar utbudet efter lokala smaker.
– Vår avancerade teknik möjliggör en snabb och effektiv uppskalning av vårt koncept, samtidigt som det skapar en stark marginal till våra kunder. Det är båda anledningar till att vi har nått 250 salladsbarer i Tyskland och över 2000 i Europa och USA, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Topp 3 storsäljare
Chicken Caesar Pleaser
En wrapversion av den ikoniska Caesarsalladen med skivad kyckling, spetskål och ceasarröra med smak av dijon, sardell och vitlök.

Picadeli Cheeky Cheasy Chicken Wrap
En kycklingwrap med fetaoströra, tomat och krispiga grönsaker.

Picadeli Limeocado Chicken Wrap
En kycklingwrap med limeaioli, avokado och krispig spetskål.

Picadelis framgång i Finland vittnar om deras förmåga att anpassa sig till konsumenternas preferenser och betona hälsosamma, hållbara måltidsalternativ. Detta har inte bara stärkt deras marknadsposition utan också hjälpt dem att bli en favorit bland finska konsumenter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil