Framgång sänker avgifter

Tre loggor som finns på allt fler produkter. Idag är mer än 10 000 produkter märkta med någon av dem. | Foto: Pressbild
Det går bra för Från Sverige-märkningen. Resultatet? Förutom ökad spridning av märkningen att man kan sänka licensavgiften för de anslutna företagen.

Utvecklingen har varit och är stark och positiv för Från Sverige-märkningen som idag används av nästan 190 företag. Totalt finns Från Sverige-märkningen på mer än 10 000 produkter. Förutom det hela tiden ökande genomslaget för märkningen har det fått en annan konsekvens. Framgången gör att Svenskmärkning AB nu kan sänka licensavgiften.

Från 1 juli i år sänks avgiften från 0,07 till 0,065 procent på omsättningen av märkta produkter.
Den här licensavgiften tas ut för företag med en årsomsättning över 25 miljoner kr.

– Framgången genererar ett positivt resultat och det är glädjande att företagen får ta del av det genom en lägre licensavgift, säger Björn Hellman som är ordförande för Svenskmärkning AB.

Ursprungsmärkningen Från Sverige är ett viktigt märke för de svenska bönderna, de svenska livsmedelsföretagen och dagligvaruhandeln. Den visar konsumenterna vägen till svenska råvaror, livsmedel och växter.

– Från Sverige-märkningen är välkänd och efterfrågad av konsumenterna. Det är grunden för märkningens tillväxt, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB. Åtta av tio svenskar tycker att Från Sverige är en viktig märkning och har högt förtroende för ursprungsmärkningen.

Enligt den senaste attitydundersökningen (februari 2020) är 6 av 10 svenskar beredda att betala mer för mat som har svensk ursprungsmärkning.
– Undersökningen visar också att majoriteten av unga konsumenter anser att svenska livsmedel är kloka och bra val ur miljö- och klimatsynpunkt, säger Maria Forshufvud.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil