Fysiska butiker tar mark i julhandeln

Arkivbild MostPhotos
Tidigare har det kommit rapporter om att e-handeln ökar. Nu kommer en rapport om att konsumenterna rör sig mot de fysiska butikerna.

Julhandeln väntas minska med en halv miljard kr i år jämfört med 2022. Svensk handel har tidigare rapporterat att man sett en ökad försäljning för e-handeln.

Nu kommer en rapport som visar rörelse i andra riktningen istället. Enligt Voyado, som analyserat totalt 70 miljoner köp 20 november-17 december, handlar alltfler svenskar i fysisk butik.

Försäljningsvolymen i fysiska butiker har ökat med drygt 8 procent under perioden. Samtidigt har antalet köp inom e-handeln minskat med 6 procent, hävdar rapporten.

”De fysiska butikerna ser alltid ett uppsving inför jul, med ökade volymer fram till julafton när man inte längre är säker på att få hem sina klappar i tid”, säger Felix Kruth, produktchef på Voyado, i en kommentar.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil