Hårdsatsar mot brödsvinnet

Lidl ska nu hårdsatsa mot brödsvinnet i sina butiker över hela landet. | Foto: Pressbild
Lidl ska nu ta ett nytt steg för att minska svinnet på brödsidan i butikerna. Det är en del i arbetet för halverat matsvinn i butikerna till år 2025.

2018 lanserade Lidl ”Ta vara på”, ett koncept mot matsvinn med målsättningen att halvera matsvinnet i butikerna till år 2025.
Nu tar man ett nytt steg och då handlar det om att minska svinnet på bröd, den kategori som är en av handelns största svinnbovar.

Redan nu kan man se positiva resultat efter att ha introducerat initiativet i alla Lidl-butiker i Sverige. Under första månade halverades nämligen brödsvinnet.

Under 2018 satte Lidl målsättningen att halvera matsvinnet i butikerna till 2025. Brödsektionen står för en stor del av dagligvaruhandelns totala matsvinn.
Den första satsningen för att minska brödsvinnet var ett samarbete med Fazer där Lidl tog över helhetsansvaret för den egna brödhyllan.  – Som en av Sveriges ledande livsmedelskedjor har vi ett stort ansvar att minska vårt matsvinn. Därför har vi tagit ytterligare krafttag för att minska svinnet i alla våra butiker. Att utöka ”Ta vara på”-konceptet till vårt butiksbakade bröd kommer innebära att massor av bröd och fikabröd får komma hem till kunderna istället för att bli etanol. Perfekt att frysa in och tina för nybakat hemma, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef hos Lidl Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil