Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Hårdsatsar mot brödsvinnet

Lidl ska nu ta ett nytt steg för att minska svinnet på brödsidan i butikerna. Det är en del i arbetet för halverat matsvinn i butikerna till år 2025.
Lidl ska nu hårdsatsa mot brödsvinnet i sina butiker över hela landet. | Foto: Pressbild

2018 lanserade Lidl ”Ta vara på”, ett koncept mot matsvinn med målsättningen att halvera matsvinnet i butikerna till år 2025.
Nu tar man ett nytt steg och då handlar det om att minska svinnet på bröd, den kategori som är en av handelns största svinnbovar.

Redan nu kan man se positiva resultat efter att ha introducerat initiativet i alla Lidl-butiker i Sverige. Under första månade halverades nämligen brödsvinnet.

Under 2018 satte Lidl målsättningen att halvera matsvinnet i butikerna till 2025. Brödsektionen står för en stor del av dagligvaruhandelns totala matsvinn.
Den första satsningen för att minska brödsvinnet var ett samarbete med Fazer där Lidl tog över helhetsansvaret för den egna brödhyllan.  – Som en av Sveriges ledande livsmedelskedjor har vi ett stort ansvar att minska vårt matsvinn. Därför har vi tagit ytterligare krafttag för att minska svinnet i alla våra butiker. Att utöka ”Ta vara på”-konceptet till vårt butiksbakade bröd kommer innebära att massor av bröd och fikabröd får komma hem till kunderna istället för att bli etanol. Perfekt att frysa in och tina för nybakat hemma, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef hos Lidl Sverige.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Läs fler nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

| Annons |

Annons för dig med smak på livet.

Gå till Norrlandsvilt Facebook.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

Butiksnytt

| Annons | 

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

Politik

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Brott

Konkurser

| Annons |

Vill du också synas här?

powered by Typeform

| Annons | 

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

| Annons |

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

2019 avslutades med exakt 106 144 stycken unika läsare, vi arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch