Grekiska delikatesser när Kavala bjöd in

Greklands smaker – The flavours of Greece. För tredje året i rad har Butikstrender varit med och mött grekiska företag – och Grekland smakar lika gott som vanligt…

29 grekiska företag med sammanlagt ca 115 produkter på ena sidan. Nio svenska gäster på den andra.
Butikstrender har återigen haft förmånen att få vara med på ännu ett B2B-event på temat ”The Flavours of Greece” under 4 dagar i Kavala, ca 2 timmar utanför Thessaloniki. Det är återigen Antonis Sioulis från Reco Export som tillsammans med Richard Wikström och Mikael Törnvall från Smartfind som i samarbete med den grekiska Thrakien (Thrace)-regionen i Östra Makedonien satt ihop upplägget.

Vill sprida produkter 
Butikstrender hade sällskap till Kavala av Antonis Sioulis från Reco Export som stod i spetsen för gänget med Smartfind, Foodbroker, Biggans, Ockelbo ost, Grekiska Grill & Bar, Restaurangjouren samt Kaizer Imports. Den grekiska regionen Trakien (Thrace) (se fakta nedan) gör den här satsningen för att hjälpa sina leverantörer att nå ut i samtliga nordiska länder framöver.
Det blev naturligtvis provsmakningar och betygsättningar av diverse goda, smakrika produkter.
Fetaost, grillost, getost hade sällskap på borden av oliver, olivolja och yoghurt. Som om inte det räckte bjöds det på honung, marmelad tillsammans med inlagda grönsaker, olika röror, dryck och popcorn.
Samt mycket mer från denna smakrika och produktiva grekiska region.

Betygsatt för Sverige 
Det handlade sedan, för Butikstrender och övriga, om att betygsätta produkterna utifrån potential framför allt på den svenska marknaden. Första dagen avslutades med en grekisk buffémiddag på en lokal restaurang tillsamman med representanter för Regionen. Som representerades av Guvernören för Kavala, Theodoros Markopoulos samt Generaldirektören för Jordbruks & ekonomidepartementet, Sotirios Papadopoulos.

Andra dagen speeddejtade vi med de 29 leverantörerna som fick presentera sitt företag och sina produkter under 15–20 minuter för de svenska besökarna. Det ska bli spännande att se vilka produkter som ska dyka upp på de svenska butikshyllorna framöver. Kvällen avslutades med en Grekisk 3-rätters Middag för gäster & leverantörer med ett 50-tal personer på hotellets takbar.

Tredje dagen bestod av studiebesök hos tre utvalda leverantörer, alla intressanta på olika sätt.
Vi började hos Idiotropa som bla producerar Granola, torkade frukter & grönsaker. IDIOTROPA är ett familjeföretag som startades 1992 i Mylopotamos, Drama av Vassilis Chatzis och hans fru Maria Tsiausidou. Det startade med torkning av Florinis peppar, samt med de populära ”TORKADE TOMATERNA”. Råvarorna kommer uteslutande från den grekiska landsbygden.

Andra besöket var hos MENIKIO, ”Prosotsanis jordbruks- och boskapskooperativ”, som är ett unikt vertikalt mejeriföretag med en djup respekt för tradition och natur. Menikio ligger med foderlagret, boskapen och produktionsenheterna i dalen Prosotsani, i skuggan av berget Menikio. De producerar Traditionella och naturliga mejeriprodukter, som Mjölk, Yoghurt, Kefir, Ost, Smör & Ariani. Allt gjort från Får & Getmjölk.

Tredje och sista stoppet var hos TSAROUCHAS BROS SA som bland annat producerar inlagda grönsaker. TSAROUCHAS BROS SA grundades 1963 av George Tsarouchas, som en liten produktionsenhet i staden Kavala. Hans främsta mål var att producera sina egna traditionella produkter och erbjuda dem på den lokala marknaden. Han brukade välja de bästa råvarorna och tillämpade sedan sina egna recept för bearbetning, som var inspirerade av honom och områdets mattraditioner. Produktportföljen består idag av olika grönsaker i saltlake som makedonsk paprika, röd rostad paprika, soltorkade tomater, gurkor, kapris, blandade grönsaker, oliver osv. Under 2 varumärken, Makedoniki GI för inhemsk försäljning & Buono för export De bjöd även på en smakrik buffélunch med deras grekiska specialiteter & röror.

Guidad tur
Vi hann även med en guidad tur runt i Kavala innan kvällen avslutades med representanter från Thrace regionen på en lokal Fiskrestaurang. Det här var det sjätte inslaget i det gemensamma projekt ”The Flavours of Greece” som genomförs tillsammans med Reco Export och Smartfind och som var det tredje eventet på plats i Grekland.
Förra året var vi i Aten innan dess i Thessaloniki där regionen Mellersta Makedonien stod för värdskapet.
De övriga tre eventen har genomförts i Sverige med grekiska leverantörer och produkter på plats – och vi ser redan fram emot fler events med nya spännande och smakrika produkter från Grekland.

Fakta/Thrakien (Thrace)
Östra Makedonien och Thrakien är en av Greklands tretton regioner. Den skapades 1987 och är belägen i nordöstra Grekland. Regionen delas upp i fem prefekturer: Drama, Evros, Kavala, Rodopi och Xanthi. I regionen bor drygt 600 000 människor.Dessutom är det historiska området Thrakien beläget i nuvarande nordöstra Grekland, södra Bulgarien och den europeiska delen av Turkiet. 


Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil