Män har blivit bättre på hudvård

Män har blivit bättre på hudvård
Det går på ett klick. Typ. Men två av tre ändrar inte hudvård utifrån säsong. Foto: Pressbild Apotek hjärtat

Två av tre ändrar inte hudvård efter säsong. Men vi ägnar mer tid åt hudvård än innan pandemin och männen har ökat hudvården mer än kvinnorna.

Apotek hjärtat har låtit Sifo göra en undersökning om vårt förhållande till hudvård och – detta speciella år – hur vi förändrat det utifrån pandemin.

Ett konkret resultat av undersökningen är beskedet att två av tre som svarat inte ändrar sin hudvårdsrutin efter säsong.

Under vinterhalvåret är luften torrare och vi utsätts för kraftiga temperaturväxlingar mellan ett varmt och torrt inomhusklimat och den kyliga vinterluften, konstaterar Apotek hjärtat och skriver att de yttre påfrestningarna varierar beroende på säsong och kräver därför en anpassad hudvård för att fylla de nya behoven.

– Många tror nog att de kan ha samma hudvårdsrutin året om. Men på samma sätt som vi byter ut kläderna i garderoben behöver vi anpassa produkterna i badrumsskåpet för att klara påfrestningarna som huden utsätts för under vintern, säger Apotek hjärtats chefsapotekare Annika Svedberg.

Mer tid hemma har lett till en ökad försäljning av skönhetsprodukter, skriver Apotek hjärtat och konstaterar att enligt den aktuella undersökningen lägger 16 procent av de svarande mer tid på sin hudvårdsrutin än innan pandemin.

Fler män än kvinnor lägger mer tid än innan, 18 procent av männen jämfört med 15 procent av kvinnorna. Särskilt gäller det äldre män, 65-79 år, där 23 procent lägger mer tid på sin hudvårdsrutin. 

Fakta/Undersökningen i korthet
66 procent svarar att de inte ändrar sin hudvårdsrutin beroende på säsong. 
Fler kvinnor ändrar sin rutin beroende på säsong, 37 procent, jämfört med 20 procent av männen. Unga kvinnor i gruppen 16-29 år är de som förändrar sin hudvårdsrutin beroende på säsong i störst utsträckning (56 procent).
19 procent svarar att de inte har någon hudvårdsrutin.
På frågan om coronapandemin påverkat hudvårdsrutinen svarar 3 procent att de lägger mindre tid, 16 procent lägger mer tid.
18 procent av männen svarar att de lägger mer tid på sin hudvårdsrutin som resultat av coronapandemin. Särskilt äldre män, 65-79 år, där 23 procent menar detta.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Osäker kunskap om val av hälsosam mat

Osäker kunskap om val av hälsosam mat

En undersökning Brödinstitutet låtit göra visar att många är osäkra och har dålig kunskap om vilken mat som egentligen är hälsosam och klimatsmart.

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

Tre kampanjer under 2020 och ett gott resultat. Circle K kan nu tillsammans med sina kunder lämna över drygt 4,5 miljoner insamlade kronor till Bris.

Coop tecknar avtal med pantappen Bower

Coop tecknar avtal med pantappen Bower

Återvinningsappen Bower har blivit en succé och uppmärksammats både i Sverige och internationellt. Nu tecknar Coop ett nationellt avtal med Bower.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.