Arlas information är ”otydlig för kunderna”

Arlas information är ”otydlig för kunderna”
”Missvisande” anser Konsumentverket att Arlas ekopaket är och stämmer företaget. Foto: Pressbild
Arla begär för mycket av kunderna och dess egen information på ekoförpackningarna är för otydlig, anser Konsumentverket som stämmer Arla.

Arla begär för mycket av kunderna och dess egen information på ekoförpackningarna är för otydlig, anser Konsumentverket som stämmer Arla.

Striden mellan Konsumentverket och internationella mejeriföretaget Arla gäller uttrycket ”netto noll klimatavtryck” på företagets ekoförpackningar.
Arla anser att innebörden av uttrycket förklaras nog tydlig på förpackningar och hemsida men Konsumentverket håller inte med.

– Uttrycket netto noll klimatavtryck som Arla använder är ett alldeles för brett och omfattande påstående. Och vi menar att det är otydligt för konsumenter. Konsumenter kan tolka det som att produkten inte påverkar eller förändrar klimatet alls, och som att mjölkproduktionen inte leder till något utsläpp av växthusgaser. Men det är ju inte sant, säger Ida Nyström hos Konsumentverket till jordbruksaktuellt.se.

Arlas hänvisning till sin utförligare förklaring på baksidan av mjölkpaketen och på hemsidan köper inte verket.
– När det handlar om ett påstående som finns på mjölk, alltså en vara man handlar varje dag, då tycker vi att det inte är rimligt att begära av konsumenten att man ska ta fram en förpackning, vända på den och läsa på baksidan innan man beslutar att man ska köpa produkten eller inte. Utan vi tänker att här går konsumenten mer på det första intrycket, när det handlar om en så billig vardagsprodukt, menar Ida Nyström.

Verket påpekar också att det är missvisande att Arla tänker nå ”netto noll klimatavtryck” först efter hundra år.
– Man har ju baserat sina beräkningar på en hundra års prognos och det framgår ju inte av påståendet på förpackningen, där man kan få en känsla av att det redan gäller nu. Det är väsentlig information. Även om man skulle acceptera och utgå från det begreppet att de ska nå netto noll på hundra år så menar vi att de inte har bevisat att det kommer bli så. De här projekten som de investerar i är bara garanterade att hålla i 20–30 år. Efter det vet vi inte vad som händer och mycket kan hända på 70–100 år, är verkets kommentar.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil