Hållbarhetsdeklaration årets hållbara projekt

Hållbarhetsdeklaration årets hållbara projekt
Foto: Coop
Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges gala. Innovationen lanserades tidigare i år.

Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges gala. Innovationen lanserades tidigare i år.

Hållbarhetsdeklarationen lanserades av Coop tidigare i år för att hjälpa kunder och medlemmar att handla mer hållbart och för att styra Coops sortiment av livsmedel mot ett lägre hållbarhetsavtryck.

– All konsumtion ger ett avtryck. Men på Coop har vi bestämt oss för att bidra till att minska avtrycket från matkonsumtionen. Med hållbarhetsdeklarationen har vi hittat ett sätt att förtydliga hållbarhetsfrågan och visa upp våra varors hållbarhetsavtryck utifrån tio olika områden, konstaterar Charlotta Szczpenowski som är kvalitets- och hållbarhetschef hos Coop Sverige. 

– Vi har kombinerat livsmedelsdata, digital utveckling och hållbarhetskunskap för att få fram ett nytt sätt att driva på utvecklingen mot en mer hållbar livsmedelsproduktion och -konsumtion, tillägger Szczpenowski.  CIO Awards är IT-Sveriges årliga gala där priser delas ut i fyra olika kategorier.
Coops hållbarhetsdeklaration vann i kategorin Årets hållbara projekt.

Juryns motivering till Coops nominering
”Som det största projektet sedan varudeklarationen visar Coop att de menar allvar med sitt hållbarhetsarbete, och siktar på att bli pionjärer genom en metod som de hoppas att hela branschen tar efter.
Hållbarhetsdeklarationen har krävt att man behövt fastställa och besvara många komplexa frågor angående lämpliga regelverk och rättvis metod, men har mynnat ut i en konkret karta som ger vinster för både kunder, leverantörer och de 10 miljöaspekter det behandlar. Potentialen är stor, och detta är bara början”.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil