Fortsatt vind i seglen i handelns försäljning

Fortsatt vind i seglen i handelns försäljning
Karin Johansson. Foto: Svensk Handel
Handlarna är optimister inför både svart fredag och vit jul, enligt Svensk handels senaste mätning som görs inför årets viktigaste försäljningsperiod.

Handlarna är optimister inför både svart fredag och vit jul, enligt Svensk handels senaste mätning som görs inför årets viktigaste försäljningsperiod.

Handlarna ser med optimism fram mot årets viktigaste försäljningsperiod med Black friday och julhandeln, meddelar Svensk handel.
Framtidstron ökar inom två av tre delbranscher medan partihandeln ligger kvar på en oförändrad men relativt hög nivå, sammanfattar organisationen.

November månads framtidsindikator för butikshandeln visar en ökning med 1,3 enheter till 106,2 när handlarna jämför utsikterna med samma period föregående år.
Således noteras ytterligare en månad där butikernas framtidstro befinner sig över den neutrala nivån, som är 100.
Det är främst försäljningsutsikterna som drar upp indikatorn, medan förväntningarna om lönsamhet ligger kvar på lägre nivåer, konstaterar Svensk handel.

– Det är glädjande att svenska handlare, trots långa och svåra månader i ryggen samt fraktproblematik, ser fortsatt återhämtning och ljust på framtiden. Vi står inför handelns viktigaste försäljningsperioder och kan konstatera att de flesta ändå känner sig trygga i att de kommer ha tillräckligt mycket varor på hyllorna, säger Svensk handels vd Karin Johansson.

E-handelns framtidstro har varit stark under pandemin och denna består. Framtidsindikatorn landar på 115,8.
Det är en ökning med 2,8 enheter från föregående månad och innebär att indikatorn fortsatt ligger den över den neutrala nivån, men även över 2019 års nivå.
– Svenskars köpbeteende har förändrats i och med pandemin och allt fler har introducerats till näthandel. Snart väntar Black friday som brukar ge ett enormt uppsving för e-handeln, konstaterar Karin Johansson. Framtidsindikatorn för partihandeln i november är oförändrad på 108,5, vilket gör att delbranschen fortsatt befinner sig på en hög nivå. Det är ett styrkebesked med tanke på fraktproblemen på den globala marknaden, menar Svensk handel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil