Storpack bakom matsvinn

Stora förpackningar i matbutikerna ökar matsvinnet. | Foto: Mikhail Olykaynen
Stora förpackningar i matbutikerna ökar matsvinnet. Storleken på förpackningarna är central när det gäller matsvinn, visar ny svensk forskning.

Det är Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet som i en ny rapport visar betydelsen av hur maten förpackas och storleken på förpackningarna när det gäller hur omfattande matsvinnet blir.

Ett forskarlag lett av docent Helén Williams, har i detalj följt 37 hushåll i Karlstad och Stockholm. Hushållen har fått mäta sitt matavfall och föra detaljerad dagbok.
Den mest markanta slutsatsen är att de som köper storförpackningar ofta slänger mer mat.

Forskarna förklarar det med att storförpackningar ”lurar” oss att köpa mer mat än vi klarar att äta. Då hamnar det som blir över i soporna och därför är det klimatsmart att istället välja mindre förpackningar eller portionsförpackat, menar forskarna.

Utformningen av förpackningarna är särskilt viktig när det gäller mejerivaror, kött, fisk, bröd och rent allmänt matvaror med lång hållbarhet, hävdas från Karlstads universitet.
Mejerivaror är ett område man tar upp där förpackningens utformning orsakade nästan 70 procent av det svinn som uppstod.

Att förpackningar med lång hållbarhet oftast får kort hållbarhet när de öppnats är en annan tydlig orsak till matsvinn.
Det gäller i rapporten exempelvis såser, tomatprodukter, oliver och dylikt.

En annan matsvinnsproblematiken på området förpackningar är att förpackningarna inte är anpassade till dagens hushållsstorlekar.
En dryg tredjedel av hushållen är enpersonshushåll och drygt hälften är högst två personer.

Våra matförpackningar är däremot anpassade till en annan norm – i allmänhet två vuxna, två barn – och därför blir också matsvinnet i Sverige störst i ensamhushåll.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil