Upphämtning i butik drog handeln februari

Stark tillväxt 2020 i dagligvaruhandeln
Glada miner i butik men även för handeln i stort som hade stark tillväxt 2020. Foto: Pressbild Svensk dagligvaruhandel
Det var upphämtning i butik tillväxtmotorn i dagligvaruhandeln under februari månad, konstaterar Svensk dagligvaruhandel i sitt dagligvaruindex.

Det var upphämtning i butik tillväxtmotorn i dagligvaruhandeln under februari månad, konstaterar Svensk dagligvaruhandel i sitt dagligvaruindex.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.
Då 2020 var ett skottår med en extra försäljningsdag blir kalendereffekten för februari stor, minus 3,6 procent. Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1 procent.

Den digitala efterfrågan är fortsatt hög och försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 143,2 procent. Hemleverans ökade med 85 procent och upphämtning i butik med 243 procent.

E-handelsandelen uppgick i februari till 7,5 procent, vilket är den högsta andel som uppmätts i Dagligvaruindex.
E-handelsandelen var därmed mer än dubbelt så hög i februari i år, som under samma månad i fjol.

– Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i dagligvaruindex, säger organisationens vd Karin Brynell.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,0 procent, vilket huvudsakligen beror på att februari i år innehöll en dag mindre än i fjol.
– Den fysiska handeln mötte i februari tuffa jämförelsetal, framför allt på grund av att det var en försäljningsdag mindre i år. Februari blir dessutom den sista månaden där jämförelsen görs med en månad som inträffade innan pandemin slog till med full kraft, avslutar Karin Brynell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

Mera glutenfritt på export

Fria bröd, som sedan tidigare exporterar glutenfria kanelbullar, breddar nu sortimentet med en glutenfri vaniljbulle.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil