Här är årets fem som inte vill vinna

Här är årets fem som inte vill vinna
Här är årets finalister – som har det gemensamt att ingen av dem vinna när tävlingen är Årets matbluff. Foto: Pressbild Äkta vara
Dags igen. Efter 184 nomineringar är fem finalister utvalda. Det handlar om Årets matbluff där fem produkter gör upp om att försöka undvika segern…

Dags igen. Efter 184 nomineringar är fem finalister utvalda. Det handlar om Årets matbluff där fem produkter gör upp om att försöka undvika segern…

Äkta vara har alltså ännu en gång utlyst tävlingen där årets mest vilseledande livsmedelsprodukt, det vill säga året matbluff, ska koras.
I år är det en cider, en nötmix, en dressing, en smördeg och en honung (vilket de kanske alltså inte är) som gör upp. Röstning pågår just nu och avslutas nästa måndag, 18 januari.
Här är årets fem finalister med Äkta varas motiveringar:

Herrljunga cider Anno69 äppelcider, alkoholfri
”Denna dryck utstrålar kvalitet. Den kallas ”hantverkscider” och äpplena är dessutom ”kallpressade”. Flaskan pryds av en gyllene dekor med text som ser ut att vara handskriven, och cidermakaren har till och med skrivit dit sitt namn. Men drycken produceras i ciderjätten Herrljungas fabrik och Johan Branmark är ingen annan än koncernens vd.
Innehållet utgörs endast av 25 procent äppeljuice, vilket är ungefär lika lite som i vanlig industricider. Enbart fem procent av juicen är kallpressad. I övrigt består drycken, i likhet med annan ciderläsk, av vatten, socker, äppelsyra, konserveringsmedel och den föga hantverksmässiga ingrediensen äppelarom”.

Estrella Nötmix honung & salt
”Socker är fult, honung fint. Därför gör den här tillverkaren sitt bästa för att framställa sin produkt som så honungsrostad som möjligt. Ordet finns på flera ställen på förpackningen, där även en traditionell honungsslev avbildas. Ändå består nötternas söta ytskikt mest av vanligt socker. Av 35 gram sockerarter utgörs bara två ynka gram av honung. Med andra ord är det mer honung på påsen än i den”.

Max Sourcream & pepper dressing
”När hamburgerkedjan har börjat sälja sin dressing i vanlig butik behåller man produktnamnet men tar bort en av de viktigaste ingredienserna. Den här dressingen innehåller ingen som helst sourcream. Faktiskt ingen mejeriprodukt alls, medger tillverkarens kundtjänst.
I den version som säljs i Max restauranger ingår däremot filmjölk i receptet. Inte sourcream (gräddfil/crème fraiche) det heller, men i alla fall lite mindre bluffigt”.

Pop! Bakery Smördeg
”Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning.
Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja”.

Svensk Honungsförädling Blomsterhonung, ekologisk

”Köper du den här flaskan utgår du förmodligen från att honungen är svensk. Den blågula etiketten med texten »Svensk honungsförädling« skapar intrycket av att det handlar om inhemsk vara. Men i själva verket har den producerats i något av lågprisländerna Mexiko, Brasilien, Bulgarien och Kuba.
Namnet blomsterhonung är heller inte så märkvärdigt som det låter. Merparten av den honung som produceras i världen kommer från bin som hämtat sin nektar från någon form av blommor”.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil