Här är årets fem som inte vill vinna

Här är årets fem som inte vill vinna
Här är årets finalister – som har det gemensamt att ingen av dem vinna när tävlingen är Årets matbluff. Foto: Pressbild Äkta vara

Dags igen. Efter 184 nomineringar är fem finalister utvalda. Det handlar om Årets matbluff där fem produkter gör upp om att försöka undvika segern…

Äkta vara har alltså ännu en gång utlyst tävlingen där årets mest vilseledande livsmedelsprodukt, det vill säga året matbluff, ska koras.
I år är det en cider, en nötmix, en dressing, en smördeg och en honung (vilket de kanske alltså inte är) som gör upp. Röstning pågår just nu och avslutas nästa måndag, 18 januari.
Här är årets fem finalister med Äkta varas motiveringar:

Herrljunga cider Anno69 äppelcider, alkoholfri
”Denna dryck utstrålar kvalitet. Den kallas “hantverkscider” och äpplena är dessutom “kallpressade”. Flaskan pryds av en gyllene dekor med text som ser ut att vara handskriven, och cidermakaren har till och med skrivit dit sitt namn. Men drycken produceras i ciderjätten Herrljungas fabrik och Johan Branmark är ingen annan än koncernens vd.
Innehållet utgörs endast av 25 procent äppeljuice, vilket är ungefär lika lite som i vanlig industricider. Enbart fem procent av juicen är kallpressad. I övrigt består drycken, i likhet med annan ciderläsk, av vatten, socker, äppelsyra, konserveringsmedel och den föga hantverksmässiga ingrediensen äppelarom”.

Estrella Nötmix honung & salt
”Socker är fult, honung fint. Därför gör den här tillverkaren sitt bästa för att framställa sin produkt som så honungsrostad som möjligt. Ordet finns på flera ställen på förpackningen, där även en traditionell honungsslev avbildas. Ändå består nötternas söta ytskikt mest av vanligt socker. Av 35 gram sockerarter utgörs bara två ynka gram av honung. Med andra ord är det mer honung på påsen än i den”.

Max Sourcream & pepper dressing
”När hamburgerkedjan har börjat sälja sin dressing i vanlig butik behåller man produktnamnet men tar bort en av de viktigaste ingredienserna. Den här dressingen innehåller ingen som helst sourcream. Faktiskt ingen mejeriprodukt alls, medger tillverkarens kundtjänst.
I den version som säljs i Max restauranger ingår däremot filmjölk i receptet. Inte sourcream (gräddfil/crème fraiche) det heller, men i alla fall lite mindre bluffigt”.

Pop! Bakery Smördeg
”Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning.
Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja”.

Svensk Honungsförädling Blomsterhonung, ekologisk

”Köper du den här flaskan utgår du förmodligen från att honungen är svensk. Den blågula etiketten med texten »Svensk honungsförädling« skapar intrycket av att det handlar om inhemsk vara. Men i själva verket har den producerats i något av lågprisländerna Mexiko, Brasilien, Bulgarien och Kuba.
Namnet blomsterhonung är heller inte så märkvärdigt som det låter. Merparten av den honung som produceras i världen kommer från bin som hämtat sin nektar från någon form av blommor”.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Vegetariskt bacon nysatsning av Tulip

Vegetariskt bacon nysatsning av Tulip

Danish crown foods Sweden lanserar vegetariskt bacon, gjort på potatis och ärtor och en del av företagets klimatmål och vilja till bredare sortiment.

Snällare och godare ledare med en hund?

Snällare och godare ledare med en hund?

Royal canin, som tillverkar hundmat, hälsar Joe Biden välkommen till Vita huset – men utan de politiska undertonerna. Det handlar om Champ och Major…

Osäker kunskap om val av hälsosam mat

Osäker kunskap om val av hälsosam mat

En undersökning Brödinstitutet låtit göra visar att många är osäkra och har dålig kunskap om vilken mat som egentligen är hälsosam och klimatsmart.

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

Tre kampanjer under 2020 och ett gott resultat. Circle K kan nu tillsammans med sina kunder lämna över drygt 4,5 miljoner insamlade kronor till Bris.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.