Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Klimatsmart matkasse från ICA

En ny matkasse från ICA innehåller recept med liten klimatpåverkan. Matkassen Klimat består av fyra middagar för fyra personer och råvaror, förädling och transport är inräknade i den totala klimatpåverkan.

ICAs nya matkasse Klimat består av fyra middagar för fyra personer och innehåller en kycklingrätt, en fiskrätt och två vegetariska rätter som är framtagna av ICAs kockar.

ICA har klimatberäknat recepten utifrån RISE klimatdatabas och matkassen Klimat är inspirerad av WWFs One planet plate. I genomsnitt innehåller varje portion 0.5 koldioxid-ekvivalenter vilket är det riktmärke som WWF satt upp för att möta Paris-avtalets 1.5-gradersmål.

Vi vet att klimatet är en viktig fråga för många i Sverige men det är inte alltid lätt att veta hur stor klimatpåverkan maten vi äter har. Med ICAs nya matkasse Klimat gör vi det enkelt för människor att välja god och lättlagad mat som dessutom är bra sett ur ett klimatperspektiv, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på ICA.

I en ny Sifo-undersökning som ICA genomfört uppger 3 av 4 av de boende i Sverige att de skulle vilja att det var enklare att handla mat med liten klimatpåverkan och 7 av 10 (69 procent) anser att det är viktigt att maten de äter har liten klimatpåverkan.

Hur maten vi äter påverkar klimatet är en fråga som vi på ICA är väldigt engagerade i och vi arbetar kontinuerligt för att hitta sätt att minska vår egen och våra kunders klimatpåverkan. Att vi nu lanserar ICAs matkasse Klimat är ytterligare ett sätt för oss och våra kunder att tillsammans bidra till att minska klimatpåverkan från maten vi äter, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på ICA.

Matkassen skall gå att beställa denna vecka.

Fler resultat från Sifo-undersökningen:
- Över hälften (56 procent) uppger att de en gång i månaden eller oftare tänker på vilken klimatpåverkan maten har som de äter. Bland kvinnor är siffran 67 procent och motsvarande siffra bland män är 48 procent.
- Knappt 6 av 10 (57 procent) uppger att de har liten eller ingen kunskap alls om vilken klimatpåverkan maten de äter idag har.
- 7 av 10 (69 procent) tycker att det är viktigt att veta vilken klimatpåverkan maten de äter har. Bland män är siffran 58 procent och motsvarande siffra bland kvinnor är 81 procent.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.