Ikea fasar ut och Mondelez ”separerar”

Foto MostPhotos
Även Ikea väljer nu att fasa ut Mondelez produkter från sina varuhus eftersom Mondelez valt att fortsätta sin verksamhet i Ryssland.

Sedan Ukraina svartlistat Marabou-ägaren Mondelez för att man valt att fortsätta sin verksamhet i Ryssland och via skatter bidra till den ryska krigskassan har alltfler organisationer, företag och kommuner valt att bojkotta företagets produkter.

SJ, Stena Line, Göteborgs stad, Sas är några exempel på företag som valt bojkott.
Nu ansluter sig Ikea till den skaran.

– Vi kommer att fasa ut de Mondelez-produkter vi har i vårt sortiment. Det bygger i första hand på en långsiktig ambition att ha så många Ikea-produkter vi kan i vårt sortiment. Vi har sedan några år tillbaka fokuserat på Ikea-märkta konfektyrprodukter och vidareutvecklat våra egna choklad- och godisprodukter, så vi kommer att sälja slut på de Mondelez-produkter vi har, säger Mattias Hennius,  pressansvarig hos Ikea Sverige, till gp.se.

Samtidigt väljer nu Mondelez att som man säger separera sin ryska verksamhet från resten av företaget.
Man kommer inte att sälja eller lägga ned sin verksamhet i Ryssland men istället göra den formellt fristående i ett försök att lindra bojkotten men fortsätta kunna tjäna pengar i Ryssland.

”Vår plan är att verksamheten i Ryssland ska vara fristående med en självständig försörjningskedja före årets slut”, skriver livsmedelsjätten i en pressrelease.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil