Arla Deals bidrar till minskat matsvinn

Arla Deals bidrar till minskat matsvinn
2018 lanserade Arla ”Ofta bra efter” för att visa på längre hållbarhet än vad bäst före anger. Foto: Pressbild
Under 2021 har Arla tillsammans med kunder genom Arla Deals ”räddat” 873 ton mat i Sverige, vilket enligt Arla motsvarar vikten av 582 personbilar.

Under 2021 har Arla tillsammans med kunder genom Arla Deals ”räddat” 873 ton mat i Sverige, vilket enligt Arla motsvarar vikten av 582 personbilar.

För ett år sedan öppnade Arla en digital outlet – Arla Deals – där mejeriprodukter med ett kortare datum säljs med höga rabatter till butiker och restauranger.
Målet är att färska produkter inte ska slängas, utan istället komma till användning på restauranger och hos konsumenter. Under 2021 har hela 873 ton mat sålts i Sverige via detta initiativ.

– Under Arla Deals första år har det blivit tydligt att det finns ett intresse bland kunder, och i sin tur alltså bland konsumenter, att minska matsvinnet, konstaterar Magnus Cohen som är ansvarig för kundservice hos Arla Sverige.
– Många produkter är ofta bra efter sitt bäst före-datum och om vi tillsammans kan se till att maten som produceras äts upp är det en stor vinst, tillägger Cohen.

Nu vill Arla inspirera fler till att minska matsvinnet under julen. 
– Lite överbliven sill här, en bit ost där och lite risgrynsgröt på det. Utan att tänka på det slänger vi en hel del fullt ätbar mat. Lite åt gången blir mycket i längden. Sparar vi istället skinkan som blev över, grönkålen och hörnet på Janssons frestelse kan vi faktiskt göra januari lite mer uthärdlig för plånboken samtidigt som vi gör gott för klimatet, säger Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson.

Att svenska konsumenter är intresserade av att minska sitt matsvinn är tydligt genom de tusentals sökningar som görs på Arlas frågeforum varje vecka, påpekar företaget.
”Kan man frysa era produkter?” toppar listan för de vanligaste frågorna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil