Matavfallspåsar = fruktpåsar

Hemköp har testat i Karlstad sedan i höstas. Nu går erbjudandet ut till kunderna i 150 Hemköp- och Tempo-butiker. Det handlar om papperspåsar till all frukt och grönt i butiken.

Anders Kullander är Hemköp-handlare i Karlstad och han har sedan hösten 2019 haft ett test i sin butik med papperspåsar i frukt- och grönsaksavdelningen.

– Det var en kort invänjningsperiod och de allra flesta är positiva till påsarna. Kunderna ser fördelar med att packa i papperspåsar och att ha påsen hemma sänker tröskeln att börja sortera, säger Anders Kullander.

Erfarenheterna har gjort att Hemköp och Tempo nu i cirka 150 butiker erbjuder papperspåsar av detta slag som alternativ till de tunna plastpåsarna för frukt och grönt.
Papperspåsarna kan sedan användas som påsar för matavfall och man hoppas på bieffekten att fler börjar sortera sitt matavfall.

– Papperspåsen som vi tagit fram är stabil och passar bra att bära hem frukt och grönsaker i många gånger. Det här initiativet utökar användningsområdet för matavfallspåsarna som gör dubbel nytta, säger Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig för Hemköp och Tempo.

– Vi har valt att ha påsar i både plast och papper för att kunden ska kunna välja – matavfallspåsen kan återanvändas och den tunna plastpåsen är gjord av sockerrör som kan återvinnas. Den bästa påsen är den som återanvänds många gånger, säger Desiré Cichy.

Papperspåsarna finns från februari i cirka 110 Hemköpsbutiker och 40 Tempobutiker i kommuner som återvinner matavfall i papperspåse.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil