Kan bli lyftet för detaljhandeln

Sas Institutes Stefan Borensjö. | Fotomontage MostPhotos/Pressbild
Edge computing kan bli lyftet som detaljhandeln behöver. Det är viktigt att inte glömma de fysiska butikerna, skriver Sas Institutes Stefan Borensjö.

Det är lätt att stirra sig blind på e-handeln när du använder AI och dataanalys för att vässa kundrelationerna. Men glöm inte de fysiska butikerna, manar Stefan Borensjö som är retailexpert hos Sas Institutes.
– De kan fylla viktiga roller i framtidens detaljhandel – framför allt om de anställda kan få bättre verktyg genom dataanalys, påpekar Borensjö.

Alla vill ha nöjda kunder. Men kundernas krav och förväntningar förändras hela tiden, påpekar Borensjö. 
Generation Z har vuxit upp med blixtsnabba hemleveranser och sömlösa köpupplevelser som en självklarhet. Deras krav och förväntningar kommer inte att minska i framtiden, tvärtom kommer de att begära samma sak från fysiska butiker, är resonemanget. 

– Lägg därtill en stundande lågkonjunktur, som kommer att ställa ännu högre krav på e-handeln, och det är lätt att inse att kundrelationerna är viktigare än någonsin. Vi måste bli bättre på att etablera förtroende och att servera upplevelser som gör att kunderna återkommer, påpekar Borensjö och ser Edge computing som en väg framåt.

Läs mer i nästa magasin, Butikstrender 8/2022
 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil