Så har vi ändrat matvanor

Pauligs klimatmål är de mest ambitiösa som hittills godkänts i Science based targets. | Foto: Pressbild
Vi har bunkrat, bakat bröd och satsat på husmanskost. Så har matvanorna påverkats under coronakrisens första kvartal, enligt en ny rapport från Ica.

Bunkring, brödbak och husmanskost är några tydliga förändringar i svenskarnas matvanor under coronakrisens första tre månader, menar Ica som i en ny rapport analyserat matinköp och receptsökningar kunder gjort från mars till och med maj 2020.

Ica Sverige har med hjälp av försäljningsstatistik samt besöksstatistiken till sin receptbank på ica.se identifierat fem tydliga förändringar i svenskarnas matmönster under krisens första tre månader.

– De senaste månaderna har varit svåra för vårt samhälle och det har varit tydligt hur viktigt mat och måltider är för människor i kristider, men även hur förändringar i samhället speglas i våra matvanor, konstaterar Ica Sveriges vd Anders Svensson som konstaterar att den här perioden är exceptionell.
– I över hundra år har Ica följt hur samhället utvecklats genom kundernas matvanor, men att se så pass stora förändringar under så kort tid som som vi gjort nu under coronakrisen är antagligen helt unikt, säger Svensson.

– Bland annat tycks svenskarna ha bakat betydligt mer än annars och lagat mer mat hemma. Vi verkar ha sökt oss till trygga traditionella rätter och husmanskost med mycket kött och potatis. Vi såg också en tydlig bunkring i början av krisen och att man tycks ha lyxat till det lite extra hemma när man inte ätit ute lika mycket, säger Ann-Sofie Borg, innehållsansvarig för ica.se hos Ica Sverige. 

Fakta/Recepten som ökade mest mars-maj 2020 hos Ica.se
1. Hasselbackspotatis (+174%)
2. Lax i ugn med citron (162%)
3. Raggmunk (150%)
4. Potatis- och purjolökssoppa (142%)
5. Kålpudding (132%)
6. Bakad potatis med skagenröra (131%)
7. Köttfärslimpa (123%)
8. Ugnspannkaka (112%)

Läs mer om coronakrisen och våra förändrade mattrender i Butikstrender 7/2020 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil