Axfood rapporterar ett starkt första kvartal med en fortsatt hög tillväxt och förbättrad lönsamhet. Samtidigt har det – förstås – för Axfood liksom för oss alla varit en omvälvande tid utifrån coronapandemin.
– Årets första kvartal har varit ett mycket speciellt kvartal, konstaterar koncernchefen Klas Balkow.
– Efter en stabil inledning på året resulterade spridningen av Covid-19 i ett kraftigt förändrat köpbeteende hos konsumenterna under senare delen av kvartalet. Mer eller mindre över en natt ökade trycket i såväl butik som inom e-handeln då kunder började bunkra basvaror.
Som så ofta har det funnits två sidor även av den här situationen ur Axfoods synvinkel.
– Bunkringen innebar en kraftig försäljningstillväxt under denna period, men också stora påfrestningar på varuförsörjningen som kämpade med att upprätthålla en rimlig servicegrad, konstaterar Klas Balkow.
Samtidigt som situationen har varit speciell har Axfood fortsatt sin inriktning i att utveckla verksamheten för framtida tillväxt.
– Integrationen av det gemensamma e-handelslagret i Göteborg har genomförts och vi har också tecknat avtal om utbyggnation av e-handelslagret i Stockholm. Arbetet med vårt nya logistikcenter i Bålsta fortskrider enligt plan och avtal har nu tecknats med Witron om drift och funktionalitet av automationen, sammanfattar Balkow.
Fakta/Axfoods första kvartal 2020
Axfood-koncernens nettoomsättning uppgick till 13 067 Mkr (11 931), en ökning med 9,5 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 544 Mkr (485), en ökning med 12,0 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,2 procent (4,1).
Periodens resultat uppgick till 402 Mkr (354) och resultatet per aktie före utspädning till 1,93 kr (1,68).