Axfood: ”Starkt första kvartal”

Ett urval ur egna Garant-sortimentet. Under första halvåret har Axfood växt starkt och lönsamt. | Foto: Pressbild
En ökad nettoomsättning på 9,5 procent redovisar Axfood för första kvartalet 2020, ett kvartal man sammanfattar som ”tillväxt och ökad lönsamhet”.

Axfood rapporterar ett starkt första kvartal med en fortsatt hög tillväxt och förbättrad lönsamhet. Samtidigt har det – förstås – för Axfood liksom för oss alla varit en omvälvande tid utifrån coronapandemin.

– Årets första kvartal har varit ett mycket speciellt kvartal, konstaterar koncernchefen Klas Balkow.
– Efter en stabil inledning på året resulterade spridningen av Covid-19 i ett kraftigt förändrat köpbeteende hos konsumenterna under senare delen av kvartalet. Mer eller mindre över en natt ökade trycket i såväl butik som inom e-handeln då kunder började bunkra basvaror.

Som så ofta har det funnits två sidor även av den här situationen ur Axfoods synvinkel.
– Bunkringen innebar en kraftig försäljningstillväxt under denna period, men också stora påfrestningar på varuförsörjningen som kämpade med att upprätthålla en rimlig servicegrad, konstaterar Klas Balkow.
 
Samtidigt som situationen har varit speciell har Axfood fortsatt sin inriktning i att utveckla verksamheten för framtida tillväxt.
– Integrationen av det gemensamma e-handelslagret i Göteborg har genomförts och vi har också tecknat avtal om utbyggnation av e-handelslagret i Stockholm. Arbetet med vårt nya logistikcenter i Bålsta fortskrider enligt plan och avtal har nu tecknats med Witron om drift och funktionalitet av automationen, sammanfattar Balkow.

Fakta/Axfoods första kvartal 2020
Axfood-koncernens nettoomsättning uppgick till 13 067 Mkr (11 931), en ökning med 9,5 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 544 Mkr (485), en ökning med 12,0 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,2 procent (4,1).
Periodens resultat uppgick till 402 Mkr (354) och resultatet per aktie före utspädning till 1,93 kr (1,68).

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood satsar på bananmognad

Jämnare mognad, bättre kvalitet och mindre svinn. Det är resultatet av Greenfoods nya bananmognadsanläggning som just nu byggs i Helsingborg.

Grytor bra för mage och tuffa tider

Plånboksvänliga, värmande grytor fungerar perfekt både som lunchmatlåda och för söndagsmiddag, svarar många i en ny undersökning.

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil