Kan vinna miljoner på mindre luft i paket

Kan vinna miljoner på mindre luft i paket
Skryms vd Jakob Nordfeldt. Foto: Svenska Postkodlotteriet

Stockholms-företaget Skrym kan ha hittat en lösning på problemet med stora mängder luft i paket, något som är en flaskhals i logistik och e-handel.

Logistik och transporter står inför stora utmaningar, framförallt utifrån det viktigaste problemet vi har – klimatet och hållbarhetsfrågorna.
Att minska luft i paketen har blivit en central fråga där, senast uppmärksammat av Postnord som ser detta som ett jätteproblem.

Nu har Stockholms-företaget Skrym kommit med en datadriven lösning som ska bidra till att komma förbi problemet.
Deras förslag har nu tagit dem vidare till den internationella hållbarhetstävlingen Green challenge.

Skryms lösning bygger på att den räknar ut vilka storlekar förpackningarna hos en e-handlare borde ha utifrån tidigare orderhistorik.
För varje order som läggs skickar systemet ut information om emballage och när varorna plockats läggs den i den mest effektiva förpackningen, den som innebär mest välfylld förpackning.

– Pandemin har fått e-handeln att växa snabbt. Men med så mycket luft som skickas är tillväxten långt ifrån hållbar, säger Skryms grundare och vd Jakob Nordfeldt i en pressrelease.
Skryms tester av sin lösning har inneburit ”lovande resultat” säger Nordfeldt.

Ett test man gjorde för ett tyskt möbelföretag resulterade i att företaget kunde spara in en lastbil per dag volymmässigt.
Nu är man framme i Green challenge med sin lösning och vinnaren där erhåller 500 000 euro, motsvarande cirka 5 miljoner kr – inte illa för en luftlösning, kan man tycka…

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.