Inga överraskningar på julbordet i år heller

Inga överraskningar på julbordet i år heller
Björn Hellman. Foto: Livsmedelsföretagen
Svenskt kött, svensk chark – och framförallt samma varor som vi vant oss vid genom åren. Inte heller 2021 överraskade svenskarna vid julbordet.

Svenskt kött, svensk chark – och framförallt samma varor som vi vant oss vid genom åren. Inte heller 2021 överraskade svenskarna vid julbordet.

Livsmedelsföretagens kartläggning kring julmaten 2021 visar ”the same procedure as last year”.
Och inte bara förra året utan ett antal år bakåt är trenden klar, enligt Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman.

– I alla undersökningar vi gjort de senaste 4–5 åren så har svenskproducerat hamnat i topp. Och när man köper svenskt får man hög kvalitet på köpet. Det här gäller ju inte minst kött och chark som svenskarna tycker är extra viktigt under julen, säger Hellman.

– Svenska köttproducenter arbetar hårdare än någon annan med både djurvälfärd och hållbarhet, och det är uppenbart att deras ansträngningar går hem hos konsumenterna, tillägger han.
Siffrorna som bevisar det riktiga i de uttalandena ser du nedan.

Absoluta favoriten på julbordet
Julskinka 28% (25% 2020)
Janssons frestelse 15% (16%)
Sill 10% (12%)
Köttbullar (% (5%)
Lax 7% (8%)

Maten ska vara svensk
49 procent anser att det viktigaste med julmaten är att den är svenskproducerad. Det är därmed det viktigaste kriteriet, följt av ”att maten håller extra hög kvalitet” på 41 procent och ”att maten går snabbt och enkelt att förbereda” på 21 procent.
Endast sju procent anser för övrigt att det viktigaste kriteriet är att maten på julbordet är nyttig.

Favoriten i glaset
Julmust dominerar helt när svenskarna får välja dryck till julbordet (79 %). Därefter kommer i tur och ordning julöl (45 %), vatten (34 %), snaps ­(32%)­ och glögg (26 %).
Snapsen är mer populär bland de äldre, medan glöggen är mer populär bland de yngre som svarat.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil