Historiskt e-handelsår – växte med 40 procent

Historiskt e-handelsår – växte med 40 procent
Foto: Bildkoll/ Mostphotos
Lästid: < 1 minut
2020 blev ett historiskt år för e-handeln som växte med 35 miljarder kr eller 40 procent, huvudsakligen av coronaskäl, konstaterar Postnord.

2020 blev ett historiskt år för e-handeln som växte med 35 miljarder kr eller 40 procent, huvudsakligen av coronaskäl, konstaterar Postnord.

Det är Postnords rapport E-barometern, årsrapporten för 2020, som konstaterar att det blev e-handelshistoria skriven under 2020.
Främsta förklaringen bakom den historiska tillväxten är förstås coronapandemin.

Under 2020 växte den svenska e-handelns totala omsättning med 35 miljarder kr, visar E-barometern.
Översatt till kronor och ören handlar det om en tillväxt på 40 procent.

Coronaläget gjorde att fler arbetade hemifrån, tillbringade mer fritid hemma och undvek fysiska butiker.
Det gav fördel e-handeln som nu står för 14 procent av detaljhandeln. Störst tillväxt i procent såg vi dock inom dagligvaror på grund av framförallt människor ur riskgrupper som handlade mer på nätet.

Läs mer i Butikstrender 3/2020 om e-handelsåret 2020 och de historiska siffrorna

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil