Mathem tar ett nytt semester-PR-grepp

Mathem tar ett nytt semester-PR-grepp
Foto: Mathem

Semestern som ett skäl till att vi ska e-mathandla mer? Absolut. I vart fall enligt Mathem som nu använder statistik kreativt för att få oss att e-mathandla mer.

”I Sverige lägger vi närmare hundra timmar om året på att handla i fysiska matbutiker, vilket motsvarar nästan två och en halv semesterveckor”, skriver Mathem i en pressrelease.

Där påpekar man även att sex av tio att de hade mer tid över till annat och att fyra av tio upplever negativ stress minst flera gånger i veckan.

Utgångspunkten är en Sifo-undersökning om Mathem låtit göra och där man sedan använder resultaten enligt ovan.
Enligt de svarande i undersökningen gör de i genomsnitt 133 besök per år till en fysisk matbutik och det tar cirka 45 minuter varje gång man handlar.

Av det drar man då samman siffrorna till att 95 timmar om året går åt till matinköp i fysiska butiker vilket, hävdar Mathem, ”är lika länge som två och en halv veckas semester för alla dem som arbetar 40 timmar i veckan”.

Så är det förstås inte riktigt. Två och en halv veckas semester är 17,5 lediga dagar.
95 timmar för att handla motsvarar 11,8 arbetsdagar – eller, om man vill, lika många lediga dagar.

Men bra marknadsföring är det förstås och ett nytt grepp.
Efter det förtjänar såväl Mathem som reklamavdelningen förstås sin semester, kanske lika lång som den tid man sparar in på att e-mathandla istället för att handla i fysisk butik?

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klarna på väg mot nytt miljardförvärv

Klarna på väg mot nytt miljardförvärv

Klarna är på väg att investera i ett nytt företag. Det handlar om ett köp av en tysk jätte och rör sig enligt media om en ny miljardaffär för Klarna.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.