”Överträffar marknaden igen”

Axfood summerar, med egna ord, ett starkt kvartal med en tillväxt som återigen överträffar marknaden samt levererar en förbättrad lönsamhet.
En imponerande utveckling för Willys-butikerna och en återhämtning för Snabbgross kompenserade mer än väl för de verksamheter som fortsatt utmanas av rådande pandemi, är koncernens sammanfattning.

– Axfood fortsätter att ta marknadsandelar och särskilt utmärkande är tillväxten för butikskedjan Willys som stärker sin position som Sveriges ledande lågpriskedja, konstaterar koncernchefen Klas Balkow.

– Tredje kvartalets resultat var starkt och trots utmaningar inom delar av verksamheten förbättrade vi vår lönsamhet, påpekar han.

Det ger dock ingen möjlighet eller anledning att luta sig tillbaka, är ett lika självklart konstaterande från koncernchefen.

– Rådande pandemi ställer höga krav på våra verksamheter, vilket innebär ett stort fokus på att ställa om för att möta förändrade kundbehov och beteenden. Trots detta fortsätter vi att i hög takt utveckla vår verksamhet inom många områden.”

Fakta/Axfoods tredje kvartal 2020
Koncernens nettoomsättning uppgick till 13 426 Mkr (12 731), en ökning med 5,5 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 796 Mkr (715), en ökning med 11,3 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 5,9 procent (5,6).
Periodens resultat uppgick till 605 Mkr (536) och resultatet per aktie före utspädning till 2,95 kr (2,50).
I september utbetalades 3,50 kr per aktie, den andra delen av utdelningen till aktieägarna om totalt 7,25 kr (7,00) per aktie.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Löneavtal klart hos Coop till 2023

Löneavtal klart hos Coop till 2023

Det blir löneökningar på totalt 1 354 kr för avtalsperioden och mest till de som tjänar minst när nu Handels förhandlat färdigt för Coops anställda.

Scan och Foodora i julsamarbete

Scan och Foodora i julsamarbete

Foodora och Scan inleder ett samarbete i Stockholm vid jul där man erbjuder stockholmarna en matkasse med leverans under samma dag och inom en timme.

Mycorena vinner Utstickarpriset

Mycorena vinner Utstickarpriset

När Polarbröd för nionde året delar ut Utstickarpriset går det till startupen Mycorena för en metod att tillverka svampprotein av livsmedelsrester.

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Franska kedjan Monoprix söker sig utomlands och vill bland annat etablera sig i Sverige och sälja bland annat hälsosamma och hållbara livsmedel.

Var tredje planerar färre julklappar

Var tredje planerar färre julklappar

32 procent av dem som svarat i en ny undersökning tänker köpa färre julklappar än tidigare – och fler kvinnor kan tänka sig ge bort begagnat.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.