”Överträffar marknaden igen”

Axfood redovisar ett tredje kvartal 2020 som koncernen summerar i att man ”återigen överträffar marknaden samt levererar en förbättrad lönsamhet”.

Axfood summerar, med egna ord, ett starkt kvartal med en tillväxt som återigen överträffar marknaden samt levererar en förbättrad lönsamhet.
En imponerande utveckling för Willys-butikerna och en återhämtning för Snabbgross kompenserade mer än väl för de verksamheter som fortsatt utmanas av rådande pandemi, är koncernens sammanfattning.

– Axfood fortsätter att ta marknadsandelar och särskilt utmärkande är tillväxten för butikskedjan Willys som stärker sin position som Sveriges ledande lågpriskedja, konstaterar koncernchefen Klas Balkow.

– Tredje kvartalets resultat var starkt och trots utmaningar inom delar av verksamheten förbättrade vi vår lönsamhet, påpekar han.

Det ger dock ingen möjlighet eller anledning att luta sig tillbaka, är ett lika självklart konstaterande från koncernchefen.

– Rådande pandemi ställer höga krav på våra verksamheter, vilket innebär ett stort fokus på att ställa om för att möta förändrade kundbehov och beteenden. Trots detta fortsätter vi att i hög takt utveckla vår verksamhet inom många områden.”

Fakta/Axfoods tredje kvartal 2020
Koncernens nettoomsättning uppgick till 13 426 Mkr (12 731), en ökning med 5,5 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 796 Mkr (715), en ökning med 11,3 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 5,9 procent (5,6).
Periodens resultat uppgick till 605 Mkr (536) och resultatet per aktie före utspädning till 2,95 kr (2,50).
I september utbetalades 3,50 kr per aktie, den andra delen av utdelningen till aktieägarna om totalt 7,25 kr (7,00) per aktie.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil