KG:s ägg köper hela Skåneägg

Foto Pressbild
Stjärnäggs majoritetsägare KG:s ägg har köpt återstående 50 procent av aktierna i Skåneägg AB som nu blir ett helägt dotterbolag till KG:s ägg AB.

Efter att ha ägt och drivit Skåneägg Produktion som ett familjeföretag sedan 1985 har ägarna, familjen Palmgren, sålt bolaget.
KG:s Ägg och Täljestad Lantbruk AB köper samtliga aktier i Skåneägg produktion AB tillsammans med förvärvet av Skåneägg AB.

Anläggningen har totalt 230 000 hönsplatser för frigående höns inomhus. Skåneägg AB:s nuvarande vdAnders Lindberg kommer fortsatt vara vd för de båda bolagen, skriver Stjärnägg AB i ett pressmeddelande.

– Det är glädjande att vi tillsammans med Täljestad Lantbruk nu fått möjligheten att förvärva Skåneägg Produktion AB. Täljestad Lantbruk är mycket duktiga företagare och äggproducenter. Våra familjer har samarbetat i tre generationer och vi känner stort förtroende för varandra, säger Erik Pettersson, vd för KG:s ägg.

Skåneägg AB och dess varumärke, Skåneägg, har etablerat en stark närvaro på den skånska marknaden. Packeriet packar cirka 1,8 miljoner ägg varje vecka.
Ungefär 60 procent av äggen kommer från Skåneägg produktion, medan resterande ägg köps in via producentavtal från närliggande gårdar.

Skåneägg hade en omsättning på cirka 116 miljoner kronor år 2022 och har idag 14 anställda.
– Det var ett naturligt steg för KG:s ägg att ta över verksamheten för att fortsätta utveckla och driva den framåt. Genom förvärvet av Skåneägg säkerställer vi såväl vår produktionskapacitet som en effektiv och hållbar leverantörskedja, säger Erik Pettersson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

David von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil