Hellofresh vägrar att uppge storlek på svinn

Hellofresh vägrar att uppge storlek på svinn
Foto: HelloFresh
Tyska Hellofresh, som idag omsätter 362 miljoner kr på sina matkassar i Sverige och Danmark, anklagas nu för omfattande matsvinn.

Tyska Hellofresh, som idag omsätter 362 miljoner kr på sina matkassar i Sverige och Danmark, anklagas nu för omfattande matsvinn.

Tyska matkasseföretaget Hellofresh startade sin verksamhet i Sverige 2019 och har sin bas på Foodhills i Bjuv.
Där jobbar idag drygt 500 personer med att packa maten och idag omsätter Hellofresh 362 miljoner kr på årsbasis i Sverige och Danmark.

Företaget har markant profilerat sig på att ha en hållbarhetsprofil och på att minska matsvinnet. Så här skriver man exempelvis i sin marknadsföring;

”Genom att skicka ut exakt rätt mängd ingredienser i våra matkassar kan vi skära ner matsvinnet med så mycket som 60 procent. Bättre för dig, bättre för planeten.”
”Vi köper bara in de ingredienser du beställer och levererar de i exakta mängder, vilket minskar matsvinnet med upp till 21 procent per måltid.”

Nu har sydsvenskan.se publicerat ett reportage om det matsvinn som uppstår hos Hellofresh i Bjuv där 500-600 ton mat och råvaror passerar varje vecka.
Enligt anställda som uttalar sig i reportaget slängs ”minst ett ton mat i veckan” och blir matavfall och dessutom sorterar man inte det som slängs så att återvinningen kan bli effektiv.

Från Hellofreshs sida vägrar man att kommentera storleken på det matsvinn som uppstår i den egna verksamheten.
När Sydsvenskan efter flera månader får en person från företagets kommunikationsavdelning att svara på frågor, vill man inte uppge någon storlek på matsvinnet eller uppgiften om ett ton i veckan eller mer som slängs.

– Vi kommenterar inte den siffran. Ha i åtanke att cirka 500-600 ton mat och förpackningar lämnar anläggningen i Bjuv varje vecka. Sett i relation till det är det väldigt lite, säger Saskia Leisewitz från Hellofresh.
När det gäller att sortera avfallet ska man bli bättre, säger Leisewitz.
– Med tanke på att vi startade för bara två år sedan och har växt med 5 000 procent har vi huvudsakligen prioriterat att våra kunder ska få sina matlådor i tid. Vi håller för närvarande på att ändra vårt avfallshanteringssystem i Bjuv, säger Saskia Leisewitz till sydsvenskan.se.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil