Kameran som ska hjälpa oss äta rätt

Kameran som ska hjälpa oss äta rätt
Robert Brummer, professor vid Örebro universitet, leder arbetet i projektet. Foto: Pressbild Örebro universitet
En kamera som går att svälja ska hjälpa människor att äta rätt. Den blir verklighet inom några år hoppas Örebro universitet som utvecklar konceptet.

En kamera som går att svälja ska hjälpa människor att äta rätt. Den blir verklighet inom några år hoppas Örebro universitet som utvecklar konceptet.

En kamera i en kapsel som går att svälja och som mäter din matsmältning med artificiell intelligens.
Det låter som science fiction men kan bli verklighet inom några år.

Forskare vid Örebro universitet har som mål att hjälpa människor att äta rätt och att underlätta för företag att ta fram hälsosamma produkter.
Nu har de fått 12,5 miljoner kr från Vinnova för att utveckla denna teknik.

– Kapseln med kameran som går att svälja finns redan. Den används för att undersöka delar av tarmen som är svåra att komma åt på annat sätt, säger Robert Brummer, professor i gastroenterologi vid universitetet.

Den nya kamerakapseln, som forskarna kallar för en ätbar biosensor, samlar in information och analyserar matsmältningen i tarmen med hjälp av artificiell intelligens.
– Dagens tester baseras mest på avföringstester. Då får vi bara veta vad slutresultatet blir men inte vad som har påverkat det på vägen, säger Robert Brummer.

Flera företag medverkar i projektet. De kan använda tekniken för att testa nya produkter. Det kan till exempel handla om nya växtbaserade proteiner – som behövs i allt större utsträckning när vi behöver äta mindre kött för att klara klimatmålen.
Det kan också vara ett verktyg för att testa kosttillskott som till exempel probiotika och jämföra före och efter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil