Studenter inte så heta på ekologiskt

Studenter inte så heta på ekologiskt
Foto: Mostphotos
Närmast är inte lika viktigt längre – och rabatter på kött är viktigare än ekologiskt. Mecenat som undersökt mer om hur studenters köpvanor rör sig.

Närmast är inte lika viktigt längre – och rabatter på kött är viktigare än ekologiskt. Mecenat som undersökt mer om hur studenters köpvanor rör sig.

Fler beställer hem dagligvarorna på nätet och en ”oväntat stor” andel köper även restaurangmaten med leverans till dörren, skriver Mecenat efter att ännu ett år ha undersökt studenters köp- och matvanor.
Bland dagligvarubutikerna är det de stora koncernerna som dominerar även hos studenterna, men det händer saker i köpmönstren, konstaterar Mecenat.

– När vi genomför våra undersökningar kan vi i många fall se ett tydligt avvikande beteende i studentgruppen jämfört med befolkningen i stort, konstaterar Mecenat och påpekar i nästa undantag att det inte gäller var studenterna handlar;
– Ica, Axfood med Hemköp och Willys samt Coop har ett fast grepp om pallplatserna. Och så har det sett ut sen vi började göra den här undersökningen för tre år sedan, intygar Mecenat.

Men det sker förändringar och en av dem är att så många fler studenter börjat handla dagligvaror på nätet.
När det gäller butikvalet bland fysiska butiker har det tidigare varit så enkelt som att närmaste butik ansetts bäst, men nu sker en förskjutning mot att man mer efterfrågar butiker med större sortiment och längre öppettider.

När det gäller rabatter är det intressant att konstatera att studenterna i tur och ordning är mest intresserade av rabatter på frukt och grönt, ost och mejeri och som trea kött och chark.
Dessa varugrupper ligger långt före ekologiska varor när det gäller efterfrågan på bra priser från studenterna.

Läs mer om studenterna och dagligvaruhandeln i Butikstrender 3/2021

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil