Tuffa tider för Cloetta

Cloettas försäljning sjönk med mer än 20 procent under Q2 och den stora ”boven” i det sammanhanget är lösgodisförsäljningen som i coronatider sjunkit med nästan 60 procent. | Foto av Michael Erhardsson
En starkare rapport än väntat men ändå tuffa tider för Cloetta som under coronatiden fått se försäljningen av lösgodiset minska med 60 procent.

Cloettas vinst för andra kvartalet var högre än den så kallade marknaden väntat sig men problemen för företaget i coronatider är avsevärda.
Under kvartalet sjönk försäljningen mer än 20 procent och den stora ”boven” i det  sammanhanget är lösgodisförsäljningen som i coronatider sjunkit med nästan 60 procent.

Nu siktar Cloetta på att sälja mer av de lönsamma förpackade produkterna och har samtidigt inlett stora kostnadsbesparingar.
Ett stort lösgodislager i Norrköping har redan stängts och man genomför ett tidigare aviserat sparprogram snabbare än beräknat.

– Prio två är alla åtgärder vi gör inom lösgodis, särskilt att övertyga konsumenter om att det är helt OK att köpa det, säger vd Henri de Sauvage-Nolting till di.se.
– Vi måste få tillbaka volymerna, men inte för mycket för när vi börjar växa igen är det viktigt att ha ledig kapacitet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Annons

Ring eller maila oss

[email protected]

0703451200