Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Lidls nya dubbelt certifierad

Lidl bygger just nu vad man beskriver som världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Det sker på Gotland, butiken öppnar i år och blir då dubbelt hållbarhetscertifierad.

– Vi är pionjärer inom hållbart byggande och hoppas inspirera andra aktörer, både inom och utanför livsmedelsbranschen, att ta nästa steg för en minskad klimatpåverkan. Att vara först ut här känns spännande, och ganska typiskt Lidl om jag får säga det själv, säger Johan Augustsson, Sverigechef för Lidl.
Butiken på Gotland ska enligt plan invigas i juni.


Lids nya butik i Visby är världens första klimatneutrala livsmedelsbutik, berättar kedjan och konstaterar i en pressrelease att den är den första byggnaden någonsin att hållbarhetscertifieras i nya versionen av Breeam-Se.
Butiken, som öppnar senare i år, blir därmed certifierad både enligt Breeam-Se och NollCO2.

Den nya versionen av Breeam-Se innehåller nya utvecklade kriterier och lägger bland annat större fokus på klimatanpassning, innefattar fler byggnadstyper och premierar i högre grad innovationer.

– Det är väldigt roligt att vara igång och arbeta med nya Breeam-SE 2017. Nu ser vi fram emot fler företag som vill ha en internationellt gångbar kvalitetssäkring på sitt hållbarhetsarbete. Certifieringen av Lidls butik i Visby visar också att det här är en väldigt bra bas för att certifiera i NollCO2, säger Sabina Jonestrand, Breeam-chef hos SGBC.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch