Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Vill bli framtidens supernäring

Den svenska livsmedelssektorn ska bli framtidens hållbara supernäring. Under tisdagen förklarade Sweden food arena sin agenda för hur det ska gå till.

Under tisdagen presenterade Sweden food arena livsmedelssektorns gemensamma agenda för innovation och forskning.
Näringen är beredd att satsa upp till 400 miljoner kr förutsatt att det offentliga matchar investeringen. Målet är att inom 10 år lansera innovationer värda minst en miljard euro, kraftigt öka exporten och skapa 50 000 nya jobb.

Sweden food arenas innovations- och forskningsagenda ”Svensk livsmedelssektor – framtidens hållbara näring” presenterades på ett öppet webbinarium under tisdagen.
Bland annat medverkade landsbygdsminister Jennie Nilsson och agendan ska ses som näringens besked om hur en riktad satsning på livsmedel i höstens forskningspolitiska proposition stärker den svenska livsmedelskedjan.

– Livsmedelssektorn glöms tyvärr ofta bort när man pratar tunga industrigrenar trots att svensk livsmedelssektor är en viktig industri i Sverige, konstaterade Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel som är en av finansiärerna bakom Sweden food arena.
– Det vill vi ändra på och med livsmedelskedjans gemensamma satsning på innovation och forskning ökar förutsättningarna att stärka branschen ytterligare och skapa tillväxt. Nu hoppas vi på samma fokus från statligt håll, tillade Brynell.

Innovations- och forskningsagendan utgår från näringens möjligheter och behov och tar sig an några av livsmedelssektorns största utmaningar som konkurrenskraft, hållbarhet, tillväxt samt hälsa. Sweden food arena har sedan tidigare satt upp fyra mål för livsmedelsbranschen det kommande decenniet. – När nu branschen själv tagit fram en behovsstyrd forskningsagenda finns alla förutsättningar att både öka och stärka den svenska livsmedelssektorn, säger Charlotta Szczepanowski som är dagligvaruhandelns representant i Sweden food arenas forskningsråd.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.