Vill bli framtidens supernäring

Den svenska livsmedelssektorn ska bli framtidens hållbara supernäring. Under tisdagen förklarade Sweden food arena sin agenda för hur det ska gå till.

Under tisdagen presenterade Sweden food arena livsmedelssektorns gemensamma agenda för innovation och forskning.
Näringen är beredd att satsa upp till 400 miljoner kr förutsatt att det offentliga matchar investeringen. Målet är att inom 10 år lansera innovationer värda minst en miljard euro, kraftigt öka exporten och skapa 50 000 nya jobb.

Sweden food arenas innovations- och forskningsagenda ”Svensk livsmedelssektor – framtidens hållbara näring” presenterades på ett öppet webbinarium under tisdagen.
Bland annat medverkade landsbygdsminister Jennie Nilsson och agendan ska ses som näringens besked om hur en riktad satsning på livsmedel i höstens forskningspolitiska proposition stärker den svenska livsmedelskedjan.

– Livsmedelssektorn glöms tyvärr ofta bort när man pratar tunga industrigrenar trots att svensk livsmedelssektor är en viktig industri i Sverige, konstaterade Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel som är en av finansiärerna bakom Sweden food arena.
– Det vill vi ändra på och med livsmedelskedjans gemensamma satsning på innovation och forskning ökar förutsättningarna att stärka branschen ytterligare och skapa tillväxt. Nu hoppas vi på samma fokus från statligt håll, tillade Brynell.

Innovations- och forskningsagendan utgår från näringens möjligheter och behov och tar sig an några av livsmedelssektorns största utmaningar som konkurrenskraft, hållbarhet, tillväxt samt hälsa. Sweden food arena har sedan tidigare satt upp fyra mål för livsmedelsbranschen det kommande decenniet. – När nu branschen själv tagit fram en behovsstyrd forskningsagenda finns alla förutsättningar att både öka och stärka den svenska livsmedelssektorn, säger Charlotta Szczepanowski som är dagligvaruhandelns representant i Sweden food arenas forskningsråd.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil