Liten ökning juni för modehandeln

Foto MostPhotos
Modehandeln ökade en aning i juni vilket Svensk handel förklarar med att shoppande turister kan ha gett ett lyft för handeln i sommar.

Stilindex från Svensk handel visar att det soliga vädret på många håll runt om i landet samt midsommarfirande bidrog till att modehandeln i rörliga priser fortsatte uppåt under juni månad. De tuffa tiderna är dock långt från över, och många handlare förbereder sig nu för tuffare månader, skriver organisationen.

Såväl kläd- som skohandeln noteras för ökningar jämfört med motsvarande månad förra året.
Klädhandeln ökade med 0,8 procent och skohandeln med 2,6 procent.

Resultaten i Stilindex presenteras dock i löpande priser, om man utgår från den senast presenterade inflationen på kläder och skor innebär månadens siffror alltjämt en minskning i volym.

– Positiva siffror är givetvis alltid välkomna, och vi vet att vissa går mot strömmen, men vi kommer inte ifrån att många handlare hade behövt starkare junisiffror. Det ansträngda ekonomiska läget slår hårt mot såväl konsumenterna som butiksägare. Den svaga kronan och räntehöjningar slår hårt mot hela branschen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk handel.

– Den svaga kronan är negativ för handeln i stort, men den ökade turismen, och därmed konsumtionen, från utlandet kan medföra att modehandlare på gynnsamma orter kan dra nytta av det ökade kundinflödet. Vår förhoppning är att detta ska märkas av i augusti månads siffror, tillägger Larsen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil