”Turbulent – extremt utmanande”

– Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang så har våren varit nattsvart, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.
När Livsmedelsföretagen lämnar sitt första konjunkturbrev för 2020 konstaterar man att det så här långt är ett turbulent och extremt utmanade år.

”Turbulent och extremt utmanande” är just sammanfattningen för livsmedelsindustrins tillvaro i spåren av corona, konstaterar Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal i organisationens konjunkturbrev för första kvartalet, vilket släpptes under tisdagen.

– Coronapandemin har slagit väldigt olika inom den svenska livsmedelsindustrin, konstaterar man också och exemplifierar med att många småproducenter har tappat nästan all försäljning medan andra företag kämpar med att möta en ökad efterfrågan.
– Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang så har våren varit nattsvart, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.

Den hamstringsvåg som rullade över Sverige i mars månad resulterade i en av de starkaste omsättningsuppgångar svensk dagligvaruhandel upplevt, är ett konstaterande från Eckerdal.
– Detta spillde naturligtvis över på en lång rad svenska livsmedelsproducenter, det vill säga de som producerar maten och drycken som dagligvaruhandeln säljer.
Faktum är att för att kunna möta en ökad efterfrågan har 25 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar nyanställt under den senaste månaden.

Sedan finns en annan sida av saken. Om dagligvaruhandeln är den största kunden för svenska livsmedelsproducenter är en annan betydande kund hotell, restaurang och catering, kategorier som i många fall tappat 70-90 procent av kunder och omsättning.
För Livsmedelsföretagen har det lett till att 15 procent av medlemsföretagen sagt upp eller varslat personal och en tredjedel av dem har korttidspermitterat.

– Ska jag sammanfatta det här coronapräglade kvartalet så skulle jag säga att det har varit turbulent och extremt utmanande. I en tid med närmast total oförutsägbarhet gällande inkomna ordrar, hög personalfrånvaro och rubbade varuflöden har våra medlemmar lyckats upprätthålla produktionen och fylla butikshyllorna med mat och dryck. Att detta ens är möjligt i en av de värsta kriserna i mannaminne vittnar om den enorma kreativitet, flexibilitet och engagemang som finns bland de svenska livsmedelsföretagen och deras anställda, sammanfattar Carl Eckerdal.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil