Sex strategier ska rädda svensk handel

Sex strategier ska rädda svensk handel
Johan Anselmsson. Foto: Ola Torkelsson
Johan Anselmsson, professor i marknadsföring, föreslår sex strategier för svensk handel och stadskärnor och vill se kommuner och regioner ta ansvar.

Johan Anselmsson, professor i marknadsföring, föreslår sex strategier för svensk handel och stadskärnor och vill se kommuner och regioner ta ansvar.

Coronapandemin i kombination med ökad e-handel har varit ännu ett svårt slag mot de svenska stadskärnorna.
Nu föreslår Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, en rad åtgärder för att rädda svensk handel.

Hans huvudpoäng: det är dags att kommunerna och regionerna tar sitt ansvar.
I en ny rapport lyfter Johan Anselmsson tidigare forskning om handel och inslag i svensk media samt analyserar resultatet av två undersökningar som gjorts inom ramen för ett aktuellt forskningsprojekt om svensk handel, digitalisering och marknadsföring.

– Jag anser att studien visar att stadskärnan och handeln i stadskärnan kan, eller rättare sagt, borde bli en kommunal och regional valfråga 2022. Invånarna i de svenska kommunerna har blivit ännu mer missnöjda med stadskärnorna och är inte alls nöjda med hur politiker och tjänstemän hanterat handeln i kommunen och stadskärnan, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Han föreslår sex strategier för att rädda handeln i stadskärnan. Det handlar bland annat om att i första hand utveckla en stadskärna som är god för medborgarna innan man satsar på unicitet för turisterna och att skapa mer liv genom att bredda stadskärnans målgrupp och få alla att känna sig välkomna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Pengar att spara på mindre svinn

I ekonomiskt svårare tider är minskat matsvinn inte bara positiv för miljön utan även för den egna plånboken, påpekar Danone och Too good to go.

Lämnar råd inför stora matsvinnsdagen

Tyska Hellofresh ansluter sig till dem som uppmärksammar internationella matsvinnsdagen denna torsdag och lämnar sina råd för minskat matsvinn.

Stor majoritet vill ha skolmjölken kvar

Franskägda Skånemejerier har gjort en undersökning bland skånska föräldrar, vilken visar att en stor majoritet av dem vill ha skolmjölken kvar.

Genererar pengar även till Skåne

Köpenhamns flygplats genererar 14,4 miljarder kr i samhällsekonomisk vinst för Region Skåne och skapar jobb och ekonomisk tillväxt, enligt ny rapport.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil