Många företag oroliga för betalningsförmåga

Många företag oroliga för betalningsförmåga
Foto: Mostphotos
Två av tre svenska företag säger i en ny undersökning att de känner oro över kundernas betalningsförmåga och över att vinstmarginalerna minskat.

Två av tre svenska företag säger i en ny undersökning att de känner oro över kundernas betalningsförmåga och över att vinstmarginalerna minskat.

Idag publicerar Intrum den årliga undersökningen European payment report, som ser till de svenska och europeiska företagens ekonomiska situation.
Studien visar en tydlig negativ påverkan av coronapandemin, där två av tre svenska företag känner oro över sina kunders betalningsförmåga och att vinstmarginalerna minskat.

Coronapandemin har haft tydlig påverkan på många svenska företag, och många företagsledare säger sig känna ödmjukhet över att ha överlevt krisen förra året.
Nästan hälften av de tillfrågade inom näringslivet uppger samtidigt att vinstmarginalen minskat. Fyra av tio tror det kommer ta minst två år innan Covid-19 inte längre har en negativ ekonomisk effekt på dem.

Detta resulterar också i en negativ tro på ekonomin framåt. Idag tror 63 procent att en lågkonjunktur är nära förestående, jämfört med 51 procent för ett år sedan.
Siffrorna är väldigt överensstämmande över hela Europa, där 62 procent ser en recession framför sig. Osäkerheten över att inte få betalt i tid är fortsatt stor hos både stora och medelstora bolag. Två av tre känner oro över sina kunders betalningsförmåga och över hälften har behövt acceptera längre betalningstider än de känner sig bekväma med.

En positiv trend är dock att det är färre svenska företag som idag kan tänka sig att kompromissa med sina betaltider för att vårda sina kundrelationer (49 procent 2021, jämfört med 82 procent 2020) och 56 procent säger att Covid-19 har motiverat dem till att bli bättre på att hantera risken av sena betalningar i sin verksamhet, konstaterar man i ett pressmeddelande.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil