Svenskt viktigast på grillen

Mycket gott att lägga på grillen i sommar – men viktigt att det är lokalt, tycker fler och fler. | Foto: Ica
Vi handlar mer med klimattankar i huvudet än tidigare men på grillen är lokalt viktigare än ekologiskt. Tydliga fakta enligt Icas grillrapport 2020.

Lokala råvaror är viktigare än ekologiska. Det säger nästan tre av fyra som svarat i Icas stora grillrapport 2020.
Samtidigt uppger fler än var tredje svarande att man anser sig handla mer klimatvänligt idag än för ett år sedan.

74 procent av de svarande väljer hellre lokala livsmedel än ekologiska, 78 procent vill se fler lokalproducerade alternativ i sina matbutiker och 34 procent tycker att de i vardagen handlar livsmedel på en mer klimatvänlig bas idag än för ett år sedan.


”Svenskt” är den viktigaste måttstocken när vi ska grilla. Nästan var tredje svarande – 32 procent – tycker att det viktigaste är att råvarorna är producerade i Sverige. 12 procent påpeka att de dessutom helst ska vara lokalproducerade.

– Samtidigt uppger var tredje (36 procent) ung person mellan 18 och 29 år att de har dålig koll på vad som är i säsong, vilket ju är en avgörande faktor för att kunna välja lokalt. Här kan Ica och andra bidra med guidning för att underlätta, påpekar Liselott Liljevik som är trendanalytiker hos Ica.

Läs mer om svenskarna, grillen och Icas grillrapport 2020 i printmagasinet, Butikstrender 5/2020

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil